sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

ספינתם עלתה על שרטון , או נטרפה בים . אולם הוכחות לרשלנות הספן , או ההפלגה בדרכים בלתי רגילות ומסוכנות , היו פוטרות את הקבוצה מתשלום הפיצויים . נזכרים ספנים מיוחדים , בקשר עם אבדות רכוש בים . למשל : "ספינוו שהיתה מהלכת בים ועמד עליה נחשול לטבעה והקילו ממשאה' מחשבין לפי משאוי ( משקל המטען שהוטל הימה ) ואין מחשביו לפי ממון ולא ישנו ממנהג הספנים . " אבותינו קבעו חוקים מיוחדים , כדי למנוע התנגשות בין ספינות עבריות . נאמר : " שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זו בזו , אם עוברות שתיהן — שתיהן טובעות » זו אחר זו — שתיהן עוברות . הא כיצד ל טעונה ושאינה טעונה — תידחה שאינה טעונה מפני טעונה , קרובה לחוף ושאינה קרובה — תידחה קרובה מפני שאינה קרובה . שתיהן קרובות בשווה , שתיהן רחוקות בשווה — הטל פשרה ביניהן ומעלות שכר זו לזו . " רבים הדינים בדבר קיום המצוות הרגילות של עשה ולא תעשה על סיפונן של אניות . ניכרת בקיאות ב"קשרי הספנים ' והבחנה בין "קשרים של קיימא , " כגון לולאות וכר , ובין קשרים "שאינם של קיימא , " שיכול אדם להתירם באחת מידיו , ואשר קשירתם והתרתם מותרת גם בשבת ( לפי ר' מאיר ודי יהודה . ( מקילים בעניני טומאה וטהרה באניה הפורשת בים , כי — הים טהור — אף הספינה טהורה . " גם בעניבי דייג מובאים דינים . כך , למשל , אסור לפרוש רשת באופן שתפריע את מהלך הספינות . " הסחר הימי של ארץ ישראל בתקופת התלמוד התרכז בפרט בערי החוף : יפו , קיסריה , אשקלון , עכו ואנטידון . המטרה היתה רומא ( עם ברינדיזיאום ופוטיאולי , כתחנות ביניים , ( גליה , ספרד , קלקיליה ( ביחוד תרסוס וצפיריון ) ואסיה הקטנה . " ( גלברט , שם . ( עד עצם היום הזה , שתים עשרה שנה לקיום מדינת ישראל , טרם קבעה הרבנות הראשית בארץ ישראל את החוקה הימית לצי הסוחר ולחיל הים העבריים לפי תורת ישראל . בשנת 1956 הוזמנתי על ידי הרבנות הראשית לא"י ( בשם כבוד הרבנים הראשיים , הרב דירצוג ז"ל והרב ניסים ) לישיבה מיוחדת כדי לדון בבעיות הקשורות בימאות העברית בישראל . בישיבה השתתפו שני הרבנים הראשיים , אב בית הדין העליון של הרבנות , הרב פראנק , ונציגי הנהלת חברת צי"ם ומנהל נמל חיפה מר אברמסקי . שתי שאלות הועמדו על סדר יום הישיבה : ( א ) למנוע הבערת אש בשבת , ו ( ב ) אם ניתן לעצור ספינה המהלכת בלב ים כדי למנוע חילול שבת וימי מועד . הצעתי להעמיק את העיון בכתבי הקודש , כדי לברר מה מותר ומה אסור לפי דיני ישראל . כי הרי היו לנו צי סוחר וחיל ים מפוארים בימים בהם ישבנו על אדמתנו וגם במשך מאות בשנים לאחרי כן , וכאמור לעיל , היו הקברניטים העברים וצוותיהם שומרי מצוות , ועם כל זאת לא מצאו כל קושי לעמוד בתחרות עם ספני הגויים , הן בשטח המסחר והן במערכות הים . הדעת נותנת , שחכמי ישראל אז , גאוני הדור , התירו לעשות על הים דברים רבים שהיו אסורים ביבשה . והטעם לכד הוא ברור : הם נהגו לפי הכלל , שפיקוח נפש דוחה שבת . לא הרי הים כהרי היבשה , שכן בים נתון האדם תמיד בסכנת חיים . השגתי כנראה לא נראתה להם לרבנים הראשיים . לפי פרופסור סלושץ , "תקופת התלמוד , ששרשיה מגיעים עד ימי המלכים החשמונאים , והנגמרת עם חתימת התלמוד הבבלי ( בשנת , ( 550 יש לראות כתקופת ההתגברות הבלתי פוסקת של הספנות העברית על חשבון מתחריה היוונים והצידונים . לא נגזים אם נגיד , והדבר לא הודגש עד כה תכופות במידה מספיקה , שעם סוף התקופה הזאת מופיעים היהודים , המפוזרים לכל אורך חופי הים התיכון וגם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help