sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

מעין אניות עבר אוקיאניות כיום . נוסף לכל אלה היו שמות מתייקים לכל צורות הסירות והרפסודות , שהשתמשו בהם בימים ובנהרות באותם הימים . במקומות שונים בספרות העברית העתיקה נדונים ענייני מקח וממכר של ספינות . יש בה מינוח מקיף על חלקי הספינה ועל החיבול " ) ריגינג ( " ( בבא בתרא , פרק ה' — המוכר את הספינה וכוי . ( כן נזכרות בה אמונות המיוחדות ליורדי ים , כגון זו הטוענת' שתורנה של ספינה צריך להיות ממקום אחד ועוגגה ממקום אחר . מתגלעים וויכוחים בדבר מוסריותם של המלחים . יש הסבורים , כי "כולם צדיקים , " או "שרובם חסידים . " אחרים רואים אותם כליסטים . "גוזמאותיו של רבה בר חנה על פלאי הים * — , כותב מר גלברט בספרו , — " מזכירים באופן מוזר את סיפורי הבדים , אשר נתפרסמו בהם יורדי הים בכל התקופות " ) יארך באנגלית . " ( סיפור אופייני לימאות העברית ולשמירת השבת הקפדנית על ידי הצוותות העבריים בראשית המאה החמישית לסהי'נ , אנו מוצאים במכתבו של סינסיוס , ההגמון הנוצרי מקיריני ( בשנת . ( 404 סינסיוס הפליג מאלכסנדריה לקיריני על סיפון ספינה , שהיתה שייכת לרב חובל עברי בשם אמאראנטוס . והרי קטעים ממכתב זה , הכתוב ברוח של משטמה לישראל : " שנים עשר מלחים היו בספינה — ויחד עם הקברניט היו שלושה עשר — למעלה ממחציתם יהודים . בני העם הארור , החושב , כי הוא עושה מעשה צדקה' כשהוא גורם מוות למספר יוונים רב , ככל האפשר . כולם היו בעלי מום בגופם . כל עוד לא ארבה לנו הסכנה , היו הללו משתעשעים זה עם זה ומכנים איש את רעהו לא בשם אלא לפי המום : חיגר , בעל שבר , איטר T ימינו , פוזל , ולא היה בהם אחד , שלא היה בו מום . היינו כחמישים נפש , כשליש מהם — נשים , ברובן יפות ונעימות . אד אל תקנא בי . לפתע נתחוללה סערה . זה היה בדיוק ביום , הנקרא בפי היהודים יום ששי , הלילה שייך אצלם ליום הבא , והנה ביום הבא אסור לעשות כל מלאכה . יום זה מקודש עליהם ובו הם שובתים . " " משחשב אמאראנטוס , כי החמה שקעה , הניח את ההגה מידיו . הנוסעים חשבי שעשה כך מחמת יאוש . אך כשנודע להם טעמו האמיתי , והוא שמירת השבת' וכל בקשותיהם שיחזור להגה היו לשוא , ניסו לאיים עליו . חיל אמיץ לב אחד מקרבנו , ועמו כמה פרשים ערבים , שלף את חרבו ואיים על האיש , כי יחתוך לו את ראשו , אם לא יטול שוב בידיו את הגה הספינה . אך הקברניט , כנצר המכבים , התעקש לשמור על מצוות דתו . רק בחצות הלילה חזר אל ההגה מרצונו הטוב , באמרו , כי לפי תורתו פיקוח נפש דוחה שבת " ... סיפור זה הוכחה חותכת היא , כי במאה החמישית לספירה שוטטו ספינות עבריות על קברניטיהן וצוותיהן , גיבורי חיל מגזע המכבים , שלא ידעו חת' לא מפני סערה ולא מפני יוונים וערבים , ואשר היו מוכנים להקריב את חייהם על קדושת השבת . פעמים נזכרים בתלמוד בעלי אניות — דבר , שנחשב לסימן של עושר מובהק : — " אמרו עליו על רבי אליעזר בן חרסום , שהניח לו אביו אלף עיירות ביבשה וכנגדן אלף ספינות בים . " " גם בוני אניות , ,, ) בני כופראי — , " ( " כותב ד"ר גלברט בספרו , — "אינם נפקדים בין העברים . מסופר עליהם , כי היו נוהגים להחכיר את האניות שבנו . ענין רב יש בידיעות על הבטוח ההדדי של קבוצות ספנים . הקבוצות האלה היו מפצות את חבריהן , אשר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help