sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

מן הכלל , שידע לנקד את כתב ידו כראוי : אין לך בדורנו מסדר אותיות שיוכל לסדר טקסט מנוקד על פי הדקדוק בלי להסתכל פעמיים בכל אות ואות ( בעת אשר מסדר טוב קורא את השורה ולא יביט אליה שנית אלא יסדרנה על פי הזכרון , ( ואת המגיה נוכרח לחפש בין הלמדנים שמספרם ל"ו . ואף כי נמצא את כל אלה ונדפיס את כל ספרינו בניקוד מלא — מה נעשה לעתון היומי ? הנדרוש מרפורטר , הכותב בחצות הלילה על מספר הקרבנות של השריפה האחרונה , שינקד את רישומו ? או שימסור את כתב היד שלו לאחד מאנשי הל"ו , אשר ישפרנו , בשעה שהמכונה מחכה והעורך מרעיש עולמות ? חלומות הם . והעתון היומי — הוא , סוף סוף , הגורם המכריע בימינו , כי בכל ארץ נאורה כנגד כל עשרה קוראי עתונות יש קורא ספרים אחד , ואולי גם פחות . כל זמן שיש הבדל יסודי בין "אות" ל"ניקוד" תיראה הסטינוגראפיה כחומר קריאה לסטינויגראפים ולא להמוני האומה . מה שדרוש הוא כתיב המכיל אותיות לסימון התנועות . אחת משתי אלה : או שנמציא אותיות חדשות , או שנסגל את הכתב הרומי : מי יתן ובחרנו בדרך השניה . כדאי להזכיר פה גם דרך שלישית — פשרה , אשר הציע לי פעם , לפני שנים רבות , הד"ר י . י . קצנלסון ( בוקי בן יגלי . ( אלה הם עיקרי שיטתו : ב , ד , פ דגושות ; וי"ו בחולם ובמלאפום [ שורוק , כינוי להגה "ו ; [ " סימן אחד לקמץ ולפתח , סימן אחד לצירה ילסגל ל ; וי"ו בתור אם הקריאה — תמיד " מלא , " ויו"ד במקום חיריק — למשל : מיגדל , מיספר , תיזכור ; כפל האותיות לסימן דגש חזק ( לזה התכוון in-pra ה ' יעקב תם , אלא שנכשל במסתורין . ( יתרו ן השיטה הזאת על ה"ניקוד המלא : " סך כל הצירופים ( א' בפתח קמץ , א' בפתח סג 1 ל וכוי ) אינו עולה על מאה — מספר שאפשר להכניס בקלא ביאטורה [ מקוללת ] של מכ 1 נת לינ 1 טיפ , וגם ההגהה אינה מורכבת כל כך . כמובן , יש לה לשיטה זו גם חסרונות — כי זהו גורלן של פשרות . לשם מה פשרה ? [ 1925 ]

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help