sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

ושיעורי המורה ; לומדים אותה ביחוד מתוך שיחה ומתוך קריאה חופשית . את העברית בגולה אפשר ללמוד , כמובן , רק מתוך קריאה . אדם הלומד , למשל , צרפתית אחרי שרכש ל 1 את תרי"ג המלים הראשונות מספר הלימוד או משיעורים , יקח ספר קל ומעניין — או עתון יומי — וינסה להעשיר את אוצר ידיעותיו על ידי קריאה . בתחילה ימצא בכל שורה ושורה מלים שאין הוא יודע אותן , אבל הוא ידע את מבטאן , ידע את סוגן — אם שם עצם או פועל , אם יחיד או רבים . בעברית לא רק שלא 7 > ע את המבטא והסוג , אלא שגם לא תמיד יכיר מלה אשר כבר למד אותה . למשל , הוא למד את המלה " זכות , " במובן של "זכות אבות , " אבל בספרו מסמן צירוף האותיות הזר , מושג אחר לגמרי — את הקרניים הזכות של הלבנה . זוהי הסיבה שרבו כל כך בין טובי הציונים בני אדם , שהספיקו בשנים האחרונות ללמוד אנגלית , אך עברית לא למדו . הטיפוס הזה רווח עד מאוד במחננו בגולה , וקלות ראש היא להאשים את האנשים האלה בחוסר הרצון ללמוד את הלשון הלאומית . בוגר אינו יכול ללמוד מפי מורה ; השיטה לבוגרים היא לימוד עצמי , ואם קל הוא הלימוד העצמי לגבי כל לשון אחרת , בעברית קשה הוא עד מאוד — לא מפני קשי הלשון , כי אם מפני הכתיב , שהולדתו לפני המבול , ושם גם מקומו . בקדושת הא 1 תי 1 ת המרובעות אינני נוגע — אף כי גם להגן עליה אינני יכול , ולא הייתי מתאבל אילו הקיצותי באחד הבקרים והנה נתהפך הכתב המרובע לכתב רומא . אבל יהי מרובע או עגול או עגלגל , מוכרחים אנו למצוא איזה פתרון לשאלת התנועות , להמציא איזו אותיות חדשות שתסמנה את הקמץ והפתח וכוי , או לכל הפחות את הצלצול של a ושל . e גם היום מורגש הצורך הזה על כל צעד ושעל ; אף בארץ-ישראל רבו דוברי עברית כפלי כפליים מקוראי עברית , אבל את ה"התפרצות" הסוערת של הצורך הזה נראה בעינינו בעתיד הקרוב , כאשר , אולי , תיווסד ( אני מדגיש "תיווסד , " לא רק "תיפתח" רשמית ) האוניברסיטה העברית . אז יבואו אל הארץ צעירים שרכשו להם ידיעה של הלשון העברית , אותה ידיעה , שאנחנו בימי עלומינו ידענו צרפתית או גרמנית , בגלותנו אל בתי המדע של ברן או ז'נוור ., "די להבין את תוכן ההרצאה . " אלא שבגרמנית ובצרפתית מידה זו של ידיעה מספיקה גם להבנה — לכל הפחות להבנה למחצה — של ספר או "תקציר" מדעי , בעוד אשר בעברית את הפרופסור יבינו ואת הספר אף לא יפתחו . תרופת הניקוד המלא , אשר להודו מקריבים טובי מו"לינו את כספם ועמלם , אינה תרופה . ספר נפוץ הוא ספר זול . ספר זול יש לסדר במכונת אותיות ולא ביד . מכונת אותיות לניקוד מלא עוד לא הומצאה , וספק אם אפשר להמציאה . וגם כי תומצא , לא תפתור את השאלה . אין לך סופר , חוץ מיוצאים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help