sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:156

הכתיב העברי . הרגל האורתוגראפיה תלוי בזכרון הראיה , לא בלימוד ולא בזכרון המפשט . אצל אומות אירופה יודע כל משכיל בינוני לכתוב כתיב נכון ודקדוקי , לא מפני שהירבה ללמוד , אלא מפני שהירבה לקרוא , ובכל ספר ובכל עתון שקרא התרגלה עינו לכתיב הנכון . אך אם יתחילו עמי המערב להדפיס ספרים ועתונים בסטינוגראפיה , על פי שיטה "מהירה , " שאין בה הבדל נראה בין סגול לפתח , ודאי שבמשך דור אחד יהיו גם סופריהם הם כיעקב תם שלנו , כי תשכח העין את צורת המלים , ובלי זכרון העין לא יועיל שום זכרון אחר . יסלחו נא אלה שאולי אעליבם במה שאגיד . באסיפה מקרית של מאה יודעי שפתנו , סופרים , לא נמצא ולו גם עשרה , שאפשר למסור בידיהם אחריות על הגהת דף אחד מנוקד ניקוד מלא . השאר , אילו גם היו מתגיירים לאמונת "דורשי הדגש החזק" ורוצים להבליט ולהביע "ניקקוד" במקום " ניקוד" — לא היו יודעים מה להבליט . רבים יגידו כי אין בזה סכנה גדולה כל כך , כי בכלל עוד לא נתפתח אצלנו יחס אסתיטי לצדה הצלצולי של הלשון . לא אסכים לדעה זו . בשבילי הלשון העברית היא קודם כל דיבור , וחשוב בעיני צלצולה לא פחות מתוכנה . אבל הסכם אסכים לזאת : יש צרה גדולה כפליים מצרת קלקול המבטא , והיא — הכתיב האבסורדי שהנחילונו אבותינו , המפריע להפצת שפתנו , כלומר , הוא נעשה לאחד המכשולים המזיקים ביותר על דרך תחייתנו הלאומית . דווקא בארץ ישראל יימצאו רבים שלא יבינו את הטענה הזאת . אחוז גדול של הקהל העברי בארץ הורגל בקריאה העברית מילדותו , ומי שהורגל בקושי אינו מרגיש ב . 1 "השבע אינו מבין לנפש הרעב , " אומר הפתגם הלועזי . אמנם גם הוא ידע לפנים את טעם ה"רעב , " אמנם גם הוא הקריב שעות ארוכות וטורח מיותר להבנת כתיב שאין בו תנועות , אבל זה היה ועבר , והעבר מי יזכרנו ל די ברגע של הווה , כדי שיימחה זכרו של העבר לגמרי . השמתם לב לשינוי העיקרי בפסיכולוגיה של בן אדם בין שני מומנטים , הבאים תכופים זה לזה : הראשון — כשהוא מתאמץ לעלות במדרגת אבטובוס גדוש , והשני — כשהוא כבר עומד על המדרגה בתוך הדוחק הנורא , ואיש אחר מנסה לעלות אחריו ? ב"תקופה" הפסיכולוגית הראשונה הוא מאמין באמונה שלימה , כי זכות צדק לו למקום באבטו בום , וכל המתנגדים לזכותו הם רשעים ופושעים , אך כעבור רגע , ב"תקופה" השניה , שונא הוא את החצוף , הרוצה להגדיל את הדוחק ושואל בתמימות : "למה תמהר ? מדיע לא תחכה לאבטובוס הבא " ? אני מדבר פה בשם אלה , שעוד לא עלו על מדרגת האבטובוס , כי הם הם הרוב והם העיקר . בימינו אין לומדים לשון חדשה מתוך ספרי לימוד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help