sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

קרנסקי שהכניסת 1 בספר החוקים , וטוב עשו הסובייטים שעשוהו לחובה . עלי ועל כמוני קצת קשה ( אף כי בני דורי הבאים מרוסיה מעידים שכבר הורגלו , ושבעצמם היו עתה מתנגדים לתחיית הכתיב הקודם ) — אבל לאלפי אלפים ילד וילדה המתחילים כעת ללמוד יש בדבר הקלה ענקית . בעניינים כאלה אין להביא בחשבון אלא את המתחיל ללמוד , לא את המלומד . זה דינה של כל לשון ולשון , קל וחומר של השפה העברית . כי פה מספר ה"יודעים" איננו כי אם אחוז פעוט של מספר אלה שעוד אינם יודעים וצריכים ללמוד . היש צורך לחזור על חסרונותיו של הכתב המרובע ? גם בניקוד המלא יש מגרעות חשובות . אין בו , למשל , סימנים ברורים לשווא הנע , לקמץ קטן , לדגש רפה . ועל כן בארץ ישראל גופא את השווא הנע בולעים , ואת השם " נעמי" או את המלה "צהריים" מבטאים בקמץ גדול . אבל העיקר הוא שניקוד מלא הריהו לוקסוס , אשר לעולם לא יתבסס בשוק הספרים ובעתונות . 1 לא רק מפני יקרותו . קודם כל , מפני שלא יספיקו מגיהים . כמה מטובי סופרינו — אולי מלבד המשוררים — יעמדו בבחינה פשוטה 11 לקחת עמוד מתוך כתביהם המה ולנקד אותו ניקוד מלא ? או בחינה עוד יותר פשוטה : אנא , הקורא הנכבד , לבטא בקול רם את המלים דלקמן : "בירושלים וביריחו ראיתי ילדים וילדות . " ערבני שיעשה שגיאה אחת במלה הראשונה , אחת באחרונה , ובשנית — שתיים . שיטת כתב , אשר בשבילה אין למצוא מגיה אלא אם כן יהיה פרופסור לשפות השמיות , איננה שיטה : היא אבסורד . אבסורד יפה , קדוש , כל מה שתרצו — אבל אבסורד . ומצד לימוד שפתנו והפצת שפתנו ? עיקר הצרה הוא שצריכים אנחנו ללמד לא רק את התינוקות , כי אם גם את המבוגרים , את הסטודנט , את העסקן הציוני . הלוא ידוע הדבר , כי לולא הכתב ה"סורי" הזה היה מספר הלומדים האלה גדל פי שלושה , אם לא פי עשרה . ולא די : גם אלה שכבר למדו באיזה אופן שהוא לדבר או לכל הפחות לפטפט — גם אלה אינם אוהבים לקרוא . שאלו נא את פי ידידיכם שלמדו לדבר עברית בגילם המבוגר — את הרופא , את המהנדס , אפילו את העורן דין שהוא מוכרח בעבודתו לקרוא כתבי יד עבריים : כמה מהם קוראים עתון עברי ? כמה מהם יקראו ספר עברי ? ואין זה תלוי בדלותה של ספרותנו ; מדי יום מופיעים תרגומי כל הטוב שישנו בספרויות הלועזיות . לא : הסיבה היא שקריאת ספר עברי , למי שלא הורגל בכתיב הזה מילדותו הרכה היא בבחינת "מפעל . " אי אפשר לאדם שכזה לפתוח ספר עברי ולעלעל בו כאשר יעשה בספר לועזי ( אפילו ששפת הספר איננה שפת אמו . ( כדי לקרוא בספר עברי צריך הוא לעשות התאמצות רוחנית , ל"חגור את מותניו" באופן מוסרי ... אין זאת אומרת , כי דרך התיקון היחידה היא הדרך ה"לאטינית . " ישנן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help