sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

אבל תמהני מה אתה חושב על כך . אני תומך בכל אות ואות . אצלי זוהי מסקנה של הרהורי חמש שנים ויותר . אין צורך שאסביר לד כי עודני דוגל בחופש הדעה וכר' ואינני רואה קדושה בפולחן . העניין הוא עמוק יותר . " השרשת קדשי התורה בחיי האומה " ... כל אחד יסכים כי יש ב"תורה" עקרונות "קדושים" באמת , ודבר קדוש באמת כדאי גם ל"השריש" ; אבל מצד אחר דווקא הקדשים האלה הם ענייני מוסר , בד & יתמוך גם אתיאיסט בתור אתיאיסט , ואז למה להשריש אותם תחת תווית של דת " > . לפי דעתי , פ ה הוא עיקר הוויכוח . אפשר ואפשר לכ 1 נן שיטה מוסרית נשגבה בלי כל קשר עם השכינה י כך עשיתי גם בכל ימי חיי . ועתה בטוחני כי נכון יותר להתייחס לעיקרי מוסר כאילו הם קשורים בתעלומה על אנושית . לא רק מפני ה"נימוס" — שהלוא התנ"ר הוא באמת מקורם הראשון , ולמה נסתיר את העובדה ; למה מותר להכריז עקרונות ציוניים בשם "הרצל" ( אם כי אפשר לבסס אותם בלי הרצל ; ודעותיו של הרצל מלאות הבלים לא פחות ממשלי שלמה ) י ולמה רק את ה"תורה" נתבייש לצטט ! הלוא אין זה אלא סנוביות ממין ידוע , להירתע ממשהו הקשור ב"ז'ארגון" ובבגדים פלבאיים וכוי , אבל אצלי לא רק זה מכריע , לא רק המרד נגד ה"רתיעה" והרצון להחזיר את התנ"ר ואת אלוהים הכל יכול אל החברה המהוגנת . אני מרחיק לכת גם הלאה מזה : הפאתוס הדתי כשהוא לעצמו נחוץ לנו . אינני בטוח כי נצליח להחיותו בנשמות , — אולי כבר איננו אלא "תכונה מלידה" הניתנת רק למעטים , כגון המוסיקאליות . אבל לו אפשר היה לברוא דור שכולו מאמין , הייתי שמח . אין ספק שתהיינה לנו צרות עם השותפים החרדים , אבל אינני מגזים בהיקף ה"צרות . " ובטוחני שאוכל להגביל את קנאות היסוד הזה בגדרים מתאימים . אבל תמהני מה אתה חושב . [ 1935 ]

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help