sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

כך , " אלא שהם מסוגלים להתעמק ברעיונות נאצלים ולהתאים את כל מהלך חייהם לאידיאלים נעלים . ואם כך הדבר , הרי אנו היהודים הננו העם ה"אריסטוקראטי" ביותר בכל העולם . אפילו העתיקות שבשושלות המלוכה בוודאי שאין מניינן עולה ליותר מעשרים , שלושים דורות של חיי תרבות : יתירה מזו ; אי שם בראשיתן , בימים שבין התקופות , עדיין ניצב איכר , פרא למחצה , אם לא סתם שודד . ואילו אצלנו היהודים עומדים לו מאחורי כל אחד מאתנו שבעים דורות של בני אדם , שידעו לקרוא ולכתוב , שלמדו ודיברו על אלוהים , דברי הימים , עמים , רעיונות הצדק , בעיות האנושות והעתיד . כל יהודי במובן זה הוא "בן מלך . " המרה במהתלות שהתלה בנו הגלות נעוצה בכך , שדווקא היהודי נחשב בעיני כל העמים , ואפילו בעיני עצמנו , לאדם שלא היתה לו כל "אולפנת ילדות . " רק סומא יכול לשדל עצמו להאמין , שבעיית ה"הדר" אינה אלא עניינו של הפרט או עניין משפחתי פנימי . כל אחד מאתנו יודע , שהננו מתייחסים יחס אחד לאדם , שהתנהגותו עושה עלינו רושם של "התרשלות" תרבותית , ויחס שונה לחלוטין לאדם שכל מלה היוצאת מפיו מעידה בו שהוא "בן מלך , " ואפילו יהא הוא לבוש בבגדי עוני ואינו אלא חוטב עצים ביער . אילו הבינו זאת כל היהודים , אפילו כאן בגלות , גם אז בוודאי היו האנטישמים שונאים אותנו , כפי שהם שונאים אותנו היום , אבל היתה זאת אז שנאה מעורבת ביחס של כבוד , וכל מצבנו בעולם היה שונה . ואפילו היה בכך כדי לסייע לנו בהשגת המטרה הציונית / שהרי המון צורח ונדחק וחסר כל חוש לסדר אינו עושה על הבריות רושם שמדובר בבני אדם מחוננים ב"כושר מדיני , " בעוד שקבוצת אנשים , שכל אחד מהם כובש את יצרו ומפגין בהווייתו ובהתנהגותו מסורת של תרבות רבת שנים , מכריחה אפילו את השונא להכיר בכך , שזוהי אכן "אומה , " וכי אנשים אלה אכן מסוגלים להקים מדינה . על כן אחד האמצעים הטובים לחינוך ל"הדר" הוא דווקא המשמעת הבית"רית . אולם בזה בלבד לא די . כאן על כל אחד "לעבד" את עצמו , לפשפש בכל מנהגיו ולבדקם . ה"הדר" מורכב מאלף "דברים של מה בכך , " שחוברים יחד לעצב את חיי יום יום שלנו . אכול בשקט ובמתינות , אל תבליט את מרפקיך בשעת האכילה . אל תגמע את המרק בקול הנשמע למרחוק ; בלכתך ברחוב , בחבורה , אל תכבוש את כל המדרכה ; בעלותך במדרגות ביתך בלילה , אל תשמיע קולר ברמה , שמא יתעוררו השכנים ; פנה דרך ברחוב לאשה , לאיש בא בימים , לילד , לכל אדם — יהא הוא גס הרוח , לא אתה ; כל זאת ועוד שורה אין סופית של דברים אחרים של "מה בכך" יוצרים את ה"הדר הבית"רי . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help