sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

חבל שלא ידענו גם אנחנו ללכת בדרכה . ולי ברורה גם סיבת ההבדל הזה — מדוע הצליחו אבות ה"אליאנס" במפעל שבו לא הצלחנו אנחנו . הסיבה היא : הם היו בני אירופה אמיתיים ואנחנו ברובנו איננו אלא בני אירופה המזרחית , חצי אירופה . תרבות למחצה סכנה היא בכל מקום ; הליבאנטיניות הצפונית לא עלתה בהרבה על אחותה הדרומית . יהודי צרפת בזמנם באו מזרחה באותה רוח , שבה הולך מיסיונר אנגלי לעבוד בין שבטי קרקע בתולה : לא התפארו בתרבותם העליונה , כי אם התקרבו והתחילו ללמד . אנחנו , יחד עם ה"קוסובודוטקה" השחורה ושנאת הגלות , הבאנו אתנו מרוסיה ומגאליציה מין גאווה מזוייפת — גאוות עני שנתעשר , — מין פחד מוגזם שמא יחשבו גם אותנו לבני בלי תרבות — סימן אופיי של תרבות חצאית , חסרת בטחון עצמי . " בית הספר המשותף יאחדגו" — גם את הנחמה הזאת שמעתי , וגם היא איננה מספיקה . אם נתרגם את הפזמון הזה לשפה פשוטה , והיה פירושו : אתם עוד אינכם מסוגלים לשוויון ציבורי אתנו , אבל בניכם , ברור הבא — אולי — ... על בסיס כזה לא נבנה יחסים בריאים . שום עדה , שום קיבוץ לא ישלים עם ההשקפה , המתבטאת במלים האלה . ישאר רוגז כבוש , זרע קנאה ועלבון , סדק בכתלנו אשר אולי ביום אחד , דווקא ברגע של משבר , יתרחב והיה לפרץ . אך גם מבלעדי כל אלה , הפזמון , כשהוא לעצמו , על דבר בית הספר המשותף , המציל והמכפר על הכל , איננו נכון . בית הספר איננו כל החינוך , הוא רק אחר מגורמי החינוך . בתוניס ובאלג'יר , בבאקו ובטאש קנט , עוד לפני עשר שנים , רגיל ומצוי מאוד היה הטיפוס של מושלמי צעיר , בן הורים עשירים , שלמד בגימנסיה או בקולג' וגם באוניברסיטה — ואחרי כן שב לעירו ולסביבתו וכעבור שנתיים פשט את בגדי המערב , לבש "חאלאט" ו"מסאנים , " וישב על השטיח , שלוב רגל , כאביו וכאביו זקנו , ויחד עם המנהג החיצוני חזרו גם הרוח והנטיות של הדור הישן . בית הספר בונה ונוטע , אבל ממשלתו קצרה , העלם גדל ואיננה — בו בזמן שהשפעת הסביבה מתמידה ונמשכת , ויש בידיה להרוס את הבנוי ולעקור את הנטוע . סביבה משותפת — זה חשוב לא פחות , מבית ספר משותף . " אם רצונך בשיתוף , למה תדרוש פירוד ? למה תזכיר את הספרדים בתור קיבוץ מובדל , למה תדבר 'הם' ו'אנחנר ן" — יען כי אינני מאמין , כי בשתיקה ושכחה נרפא את הסריטה הזאת . כבר נתבצרו ונתקשו במוחות הרגלי מחשבה , שבילי הגיון , שלא יועילו כנגדם אלא סמים חריפים . הצד הגרוע ביותר בשאלת הספרדים הוא ! שבכלל שכחנו , כי יש שאלת הספרדים . 1 ברוסית : חולצה רוסית , זקופת צווארון , שמיפתווד . נרכס בצד . — העורך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help