sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

התקדים התורכי משנת 1923 עוד הגביר בי את הרתיעה . מה שקרוי היום " חליפין , " כנזכר לעיל , אינו אלא ביטוי של אדיבות : בפועל היה זה גירוש ברוטאלי , סטירת לחי לכל מושגיבו הקודמים על צדק ואי צדק , אנושיות ורגש הטבוע בחיות פרא . — אך , לתמהוני הגדול , התחלתי מרגיש , במרוצת עשר השנים האחרונות , כי בחוגי האינטליגנציה המסתופפים סביב חבר הלאומים בז'נווה , למשל , אין מתייחסים למאורע הזה יחס שלילי כל עיקר . גם כאן עלי לצטט עכשיו שיחה , שנערכה בז'נווה דווקא : — הוד מעלתך , מדוע אתה קורא לכך "חליפין" י הרי אתה יודע היטב , כי בהתחלה היה זה גירוש איום של 1 , 300 , 000 אזרחים תורכים מלידה , בעלי זכויות מלאות , שישבו באנאטוליה התורכית דורות אין ספור ... — כן , כן , כל זאת אני יודע . רצונך להסיק מכך שהיה זה פשע קולוסאלי , וכי אנו , שומרי "רוח ז'נווה , " אסור לנו לסלוח בעניין כזה ולהתייחס אליו כאל מאורע רגיל . והרי במציאות אין הדבר פשוט כל כך . עברו שלוש עשרה שנה [ השיחה היתה ב [ 1926 ן תן דעתך על התוצאות . סע למקדוניה ושאל אותם המגורשים , אם הם מצטערים על הגירוש ; ביהוד רצוי שתשאל את ילדיהם . שאל גם את האחרים , את התושבים הוותיקים , אם גרם קמאל פחה עוול ליוון או שמא עשה הוא לה שירות ? סאלוניקי צמחה מעיירה בת 150 , 000 תושבים למטרופולין בת חצי מיליון ; וכמעט באותו יחס גדלו כל העיירות והכפרים במקדוניה . בעבודות הכפר כמו גם בבתי החרושת חלה התקדמות עצומה , ממש כמו שמערים דם חדש לגוף תשוש . — "אין זה חליפין , " אתה אומר ; אך סלח נא , הרי בכל זאת היו אלה חליפין . ממשלת יוון הגיבה על גירוש היוונים מאנאטוליה בגירוש התורכים ממקדוניה . אגב , אותם התורכים המקדוניים היו בעצם אנשים טובים למדי , לא היו לה לאוכלוסיה הנוצרית כל טענות נגדם ; אף על פי כן , לך ושאל את הבריות במקדוניה אם מתגעגע מישהו מהם על התורכים . יתירה מזו . י סעו לתורכיה , לאנאטוליה , אל המקום שאליו הובאו התורכים ההם , ושאלו שם , אם הם מתגעגעים ליוון ( ביחוד עליכם לשאול את הילדים , ( ומן הצד האחר שאלו אם האוכלוסיה בכללה מבכה את הגירוש מיוון ואם היו האנשים רוצים שיחזירו אותם למקומותיהם הקודמים — ... בקיצור : בתוך שלוש עשרה שנה נתיישבו העניינים בדרך זו או אחרת , ורק עקשן יכחיש , כי המצב שנוצר מחדש , הן בתורכיה והן ביוון , טוב יותר ותקין יותר מן המצב הקודם ; קודם כל בא הקץ למריבות הגזעים . ידידי , אני רוחש את הכבוד הרב ביותר ל"רוח ז'נווה , " אך לא יתכן לראות "פשע" במאורע שחולל תוצאות טובות , ממש אותן התוצאות שהבריות רצו בהן : להיפטר מסכסוך הגזעים . ובדיוק שנה אחת לאחר השיחה בז'נווה פורסם בלונדון הדין וחשבון של

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help