sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

הדוגמאות , שאליהן כיוונת , הן דוגמאות החלות על קבוצות בני אדם שרדפו אותמ במולדתם הישנה , או שרעבו שם מבחינה כלכלית . הם עצמם ביקשו להגר — ואז בא אליהם "הד 1 ד י 1 סי" ונתן להם את הדחיפה הרצויה האחרונה ; אף אתה תביא אליהם את "אנקל ג " 1 ' הקולקטיבי שלד והוא יצווה עליהם לעשות מה שבעצם מבקשים הם עצמם לעשות מכבר . מה שאין כן הערבים , שאינם רוצים בכך כלל ועיקר ו ואני בטוח כי בארץ ישראל יהודית בוודאי שלא יניחו לאיש לרדוף אותם . אולי מותר , כדבריך , למצוא צידוק לקיומו של יסוד כל שהוא של כפיה במקום בו יש , לאמיתו של דבר , לכפיה מגמה לדחוף את ההמונים לכיוון שבו מבקשים הם עצמם ללכת ; אבל לא במקרה שלנו . אך דווקא בתירוץ זה שלי מצא זאנגוויל דוגמא מובהקת לאותה סנטימנט ליות של הסבתא . אם אזכור נכונה , היה טיעונו כך : אם אמנם רצונו של העולם להיזקק בכובד ראש לתיקון דרך חלוקת האדמות בעולם , מן הצורך לבצע את המלאכה כך , שתהא באמת החלוקה "טובה יותר . " אם רוצים לתת ארץ לעם חסר מולדת , הרי מעשה איוולת הוא להניח למצב הדברים שבו תיהפך הארץ לארצם של שני עמים . דבר זה עלול להביא רק צרות אין קץ ; גם היהודים יסבלו מכך , וגם שכניהם . אחת משתיים : או שיימצא בשביל היהודים מקום אחר , או שיימצא מקום אחר בשביל שכניהם . ד עד לפני שנתיים עוד הייתי מן הסתם מונע עצמי מלצטט דברי שיחה כאלה . אפשר שהלך מחשבותיו של זאנגוויל בשאלה זו יש בו מן ההגיון , אך רחוק הוא מרחק רב מדי מתפיסת העולם שלי עצמי . דורי גדל באווירה הרוחנית של הכמיהה לחירות ברוסיה הישנה ; הרשות נתונה לכל אדם לגדפה בכל מיני מלות גידוף , ככל העולה על רוחו , לכנותה — ליבראליזם , אנארכיזמ , פאטאליזם , אך בעיני היא מוצאת חן מאוד . יכול אני לתאר לעצמי תאר היטב , שפעמים מן ההכרח להגשים את הקידמה בעזרת מבצע צבאי ; אך לא בעזרת המשטרה . ביהוד בכל הנוגע לשאלת הגירה אנושית היה דורי ( חושבני , כל הדורות ) נרתע מפני המעשה מבחינה מוסרית , אילו היתה , למשל , ההגירה לארצות הברית מתגשמת לא על דרך הנהירה החופשית , כי אם על דרך השתלה שיטתית באמצעות כפיה . את שיחתי עם זאנגוויל לא שכחתי מאז , אך חשבתי למותר לצטט ממנה ואף לדון בנושא בכללו . הרי אסור לשכוח , כי את טיעונו אפשר להחיל לא רק על שכנים , המסוגלים אי פעם בעתיד " להפריע" חלילה לנו היהודים , אלא גם על ארצות אחרות בתנאים אחרים — כאשר אנו היהודים "מפריעים" לשכנים אחרים . "אל תפתח פה לק ) טן . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help