sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

חדשים רבים י לא אדע , אם ידוע בהיסטוריה תקדים , שיהא דומה ל 1 לחלוטין , אף על פי שתקדימים דומים במקצת אפשר להביא . כל ה"גישה" לבעיית המיעוטים הלאומיים שונה כאן מן הקצה אל הקצה , הן מן הגישה הליבראלית הרגילה והן מן הגישה הישנה ה"טובה" של מדינת משטרה . מדינת המשטרה הישנה היתד . מנסה להטמיע את המיעוט ; המשטר הליבראלי היה מנסה לפצותו על ידי שהוענק לו ( בעיקר על גבי הנייר ) מידה ידועה של עצמאות . לפי שתי השיטות התנסו הבריות לעיתים קרובות באכזבות ובצרות . שני הדיקטטורים מרחיקים לכת מזה : הם רוצים להיפטר מן המיעוט בכלל . כאמור , זוהי תופעה חדשה ולא חדשה כאחת . גם קמאל פחה נפטר בשעתו מן המיעוט הארמני : הוא השמיד אותו . כעבור זמן , בשנת , 1923 הוא חיסל גם את המיעוט היווני , — הוא העלה קרוב למיליון וחצי בני אדם על אניות ושילח אותם על פני הים למקדוניה . ואולם , ראשית , הוא לא שאל את ממשלת יוון , אם רצונה בכך או שאין רצונה בכד ; ושנית , היוונים הגיבו על כך בגירוש חצי מיליון תורכים מארצם , ועל סמך העובדות האלה נקרא המבצע ( בכמה ספרי לימוד של מחברים מנומסים ) "חילופי אוכלוסין בין יוון לתורכיה — . " אולם כאן , בהסכם הנוגע לטירול , אין מדובר בעיסקה שבין שונא לשונאים , אלא בין ידידים , או , לפחות , ידידים מדומים : זהו הסכם , שירות גומלין , מחוות עזרה כביכול ; ואין ב 1 בהסכם זה כל יסוד של " חליפין , " שהרי בצפון טירו ל , בקרב הגרמנים , אין כל תושבים איטלקים . האם פעולה "טובה" היא זו או "רעה , " קשה לומר . אשר לי עצמי , עלי לפחות להתוודות : אין אני מסוגל להתייחס אל שני האדונים הדיקטטורים באובייקטיביות , וכל שהם עושים אינו מוצא חן בעיני אפילו לפני שהתבוננתי בדבר ולפני ש"עיכלתיו . " אפילו יצליחו בדבר הפשוט ביותר , למשל , קציר התבואה השנתי יהא משופע , גם דבר זה לא ייראה בעיני , ומי יודע — אפשר שאני צודק . משום כך אין רצוני כאן להתעמק בשאלת הטוב או הרע ; אבל דבר אחד ברור — כאן יצרו תקדים , שהעולם יציין אותו ולא ישכחנו , ואפשר שנפל בגורלו של התקדים למלא בעתיד תפקיד חשוב גם בהיסטוריה היהודית שלנו . וכאן מקומה של אותה שיחה עם זאנגוויל ביום קיץ אחד בשנת 1916 בקירוב . — אם יתנו לכם את הצ'ארטר על ארץ ישראל , — הוא שאל , — מה יש בדעתכם לעשות בערבים ?

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help