sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

תהיה — התקדים היווני התורכי משנת . 1923 בגילוי לב , המחבר מפקפק , אם הדבר הזה הוא בר ביצוע ; אפשר , על כל פנים , לנסות פתרונות אחרים , שלא כאן המקום לעמוד עליהם . אבל מבחינה עיונית , הרי הרעיון על חלוקה מחודשת , בקנה מידה המוני , של מיעוטים , הולד ונעשה פופולארי יותר בקרב " מיטב הבריות , " ושוב אין כל איסור על הדיון בנושא זה . יתירה מזו : קיים הבדל מוסרי גדול אחד בין עניין ארץ ישראל לבין כל שאר האזורים מעורבי האוכלוסים בנוגע לשאלה מיוחדת זו של מתן אפשרות למיעוט להגר . בכל שאר האזורים נגרמים החיכוכים על ידי שאפתנות : חלק אחד שואף להשתלט על זולתו , כך , על כל פנים , חושש החלק החלש יותר . יתכן , ששאיפה כזאת היא מוצדקת , או נראית כמוצדקת , או שאפשר להצדיקה , במובן זה , שהיא ביטוי לחיוניות שעברה בירושה , חיוניות דינאמית כל כך , שרק הבלגה של מלאכי השרת תוכל לרסן אותה תמיד . אבל אפילו כך , אין זו , ככלות הכל , אלא שאיפה , לא צורך של ממש ו " תיאבון" בריא , לא "רעב . " לא כן בארץ ישראל , שבה כל אי נוחות הנגרמת לאוכלוםיה המקומית , עקב זרימת העולים , היא פרי הכרח טראגי , כי העולים האלה מוכרחים למצוא להם מקלט . אין לזה ולא כלום עם שאפתנות , ואף לא עם רצון לשלוט על מישהו ; בהרבה מקרים אין זרימה זו נובעת אפילו משאיפת הפרט לעלות , שכן בכל הגירת המונים נמצאים בהכרח מאות או אלפים , שהיו מעדיפים להישאר בארץ מכורתם הישנה , אילו יכלו . סיבת הזרימה היא רעב אמיתי , געגועים לוהטים של בני אדם שאין להם שום מקום אחר שיוכלו להקים בו מולדת לעצמם . אם יעדיפו הערבים להגר , הרי עצם העובדה שהם יכולים להגר תוכיח , להיפר , כי יש להם "אי שם אחר , " שבו יוכלו לבנות להם מולדת חדשה . מחלוקת זו בין "שום מקום אחר , " לבין "אי שם אחר , " תשמש רק הד לקו אופי אוניברסאלי של תקופתנו החדישה : ההסדר הבלתי נמנע בין העמים ש"אין להם" לבין אלה ש"יש להם . " אין שום עם ש"אין לו" צריד להרגיש עצמו אשם משום שכפות המאזניים נעשו מעויינות , כפי שצריכות היו להיות עוד לפני זמן רב . דבר אחד הוא בחזקת ודאי : כל מדינה ערבית , שתמצא את האומץ ואת שטח הקרקעות הדרוש , כדי להזמין הגירה כזאת של עקורים , תזכה ביתרונות חומריים עצומים . היא תקבל מיד סכומי הון בלתי מוגבלים ואת טובי המומחים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help