sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

המזרח "הציורי" אחדים , אפשר , ישאלו : איזה נושא הוא זה — המזרח הציורי 1 בזמן כזה , שאנו חיים בו , כלום יש לנו עניין בזה , אם המזרח ציורי הוא , אם לאו ? ואולם אם נתבונן במהלך המאורעות , נצטרך להודות שלא ברצוננו , שאותה תכונה תמימה ובלתי מזיקה למראית עין , שהתיירים קוראים לה בשם " ציוריות , " "אכסוטיקה , " "פרימיטיביות — , " יכולה לפעמים להתגלות גם בשטח של המציאות הריאלית , ועם זה — "באופן מוחש" מאוד , לפעמים אפילו באופן מאיים . בייחוד , כשהנידון הוא המזרח . המלה "מזרח" גוררת אחריה בהכרח את התואר "ציורי . " עדיין שאלה היא , אם זוהי מחמאה ; אם תמיד ראוי להתפעלות מנקודת המבט המוסרית , ההומאניטרית או הסוציאלית אותו פרבר , שאנו מתפעלים ממנו מנקודת המבט האסתטית . קבצן לבוש קרעים הוא לפעמים ציורי מאוד ; ואולם היה טוב יותר , גם בשבילו וגם בשביל האנושות , אילו הלבישו אותו אדרת של אריג , חמה , באנאלית ופרוזאית . בית מטיפוס חדש ביותר , עם הסקה מרכזית , אין לו כל סיכויים לעורר את התלהבותו של התייר ; כשמדברים על בניין " ציורי , " הרי הנידון הוא תמיד בית אנטי היגייני , שמן הראוי הוא , אם לא להרוס , הרי לכל הפחות לפנות אותו . והמחזה ה"ציורי" ביותר בעולם הן החורבות . הגמל הוא נושא מחזיק ברכה בשביל האמן , ומסילת הברזל — לא , ואולם טובתה הכלכלית של הארץ דורשת החלפת אורחות גמלים ברכבות דווקא . כזה בדיוק הוא המצב גם מנקודת המבט הסוציאלית . נזכור את Les Orientals של ויקטור הוגו . אין ספק , זהו תיאור מוגזם , מופרז הרבה ; מאז עברו מאה שנים , המזרח אינו עוד זה שהיה . ואולם משהו מאותו ההווי הסוציאלי , ששימש רקע "ציורי" בשביל , Les Orientales נשתמר כשלימות : צעיף , הרמון , קנאות תיאולוגית , אירגון פאטריארכאלי ( כלומר עריצי ) של המשפחה , וגרוע מזה — מבנה פיאודאלי של השבט והמדינה ... הווי "ציורי" זה הוא כמעט תמיד הווי כזה , שמן ההכרח לשנות בלא רחמים את מבנהו מתחילתו ועד סופו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help