sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

לכל הפחות , לא כולם , — שנפשוט את המכנסיים ונלבש חלוק . כאן מדובר על החיים הרוחניים , יותר נכון — על ציווייהם היסודיים . רק בשטח זה יועצים לנו לעבור לדיאטה "מזרחית , " לסגל לעצמנו את עקרונותיה של תפיסת העולם ה"מזרחית . " מה מהותם של היסודות ה"מזרחיים" הללו , לא נאמר לפי שעה אף בספר לימוד אחד ; ומכיון שלא נאמר בספר הלימוד , הרי רשאי כל אחד לפרש את היסודות הללו כפי הבנתו . כפי שכבר הוזכר , שמעתי את פירושיהם של חובבי המזרח שלנו מברלין ומפראג , ולא פעם , ואולם לא הבינותי אף מלה אחת ו : לפיכך אתן את הפירוש שלי , לפי תצפיותי האישיות ; אין אני מתיימר לומר , שיש כאן שלימות ושיטתיות — להיפר , אחטוף מן הפסיכולוגיה ה"מזרחית" חתיכות בודדות , בלא שיטה ; ואולם מעז אני לחשוב , שהחתיכות הללו חשובות הן ומאלפות . מהבחינה הפסיכולוגית נבדל המזרח ( אני משמיט לפעמים את המדכאות , כדי להקל על סידור האותיות , ואולם אני מבקש מן הקורא לזכור , שהן נחוצות ) מן המערב , קודם כל בשלוותו המוסרית . אומרים , שבשלווה זו יש יופי משלה ; יכול להיות — יופי יש בכל מצב , שיש בו שלימות , למשל , במוות ; ואולם אנו אין אנו מדברים כאן על אסתיטיקה . למצב רוח זה של שלווה קוראים לפעמים בשם קוויאטיסמוס , לפעמים בשם פאטאליסמוס , לפעמים בשמות אחרים , ואולם את מציאותו אף אחד אינו מכחיש . אירופה מחפשת , מתרוצצת , מתקנת , הורסת , מטפסת ; המזרח , אם אירופה אינה דוחפת או אינה מרגיזה אותו , חי במצב של שיווי משקל . גם במזרח יש הבדל עצום בין עשירים ועניים י יש ניצול , שהמערב זד . מאה שנה לא שמע עליו ; ואולם תנועה פעילה של הדלות נגד העושר — אין ; מחאה מוסרית נגד חלוקה בלתי צודקת של הקניינים החומריים , מחאה בצורה של לחץ ציבורי מסויים — אין . כשרונו של המון העם המזרחי להסתפק , כדרך הפילוסופים , במועט היה למשל — ממש כמו שאי שביעת הרצון העקרונית , הבלתי פשרנית של המעמדות המרוששים באירופה היא הקו היסודי של החיים הציבוריים האירופיים . בשטח הפוליטי הטהור התבטא ההבדל בצורה כזו : אירופה יצרה פארלמנ טיט , חירות העתונות , מאות צורות של פיקוח ויזמה ציבורית ? המזרח ( עד שהתחיל לחקות את אירופה ) נשאר עם שלטון העריצות . בפנימיותו הוא נשאר עם שלטון זה אפילו במקומות , שיש שם פארלמנטים . צריך רק להציץ הצצה עמוקה יותר אל החיים הפנימיים של איזה בית נבחרים שהוא במזרח , ונראה שלטון בלתי מוגבל כמעט של השייח' על האיכר , של האומן על עוזרו , של האב על בניו , של הבעל על אשתו — במידה שלא התערב המושל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help