sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

יושבים שניים או יותר גזעים בעלי כושר תרבותי , והיא מתנהלת באורח פארלמנטארי , מן ההכרח שבסופו של דבר יטביע הר 1 ב את חותם צביונו הלאומי על כל חיי המדינה , חרף כל החוקים הקובעים שיווי זכויות דו לאומי או חמש לאומי ; וככל שיגדל הרוב כן יתעצם חותמו . אם שווים שני העמים במספרי אוכלוסיהם — אין רוב , ואולם אם עם אחד מהווה שני שלישים של האוכלוסיה , יהא רישום חותמו חזק כפליים ; ואם הרוב הוא רוב של תשעים אחוז , תיראה המדינה כאילו בכלל אין בה לאום אחר , והתייר יצטרך להתבונן היטב כדי לגלות שמצויים שם גם בתי ספר של המיעוט ושאר הסדרים דו לאומיים . מובן שאיני אומר כי בכל מקרה אפשר לבטא את ההבדל בדייקנות מאתימאטית : לאומי כדי שני שלישים , כדי תשע עשיריות וכן הלאה . בכלל לא מדובר בסטאטיסטיקה מדוייקת , אך החוק ברור : מדינה בעלת רוב ערבי גדול תהיה מדינה לאומית ערבית , וככל שילכו הערבים ויתקדמו כן ילד ויגבר הצביון הערבי של כל המדינה ( וזהו מה שהערבים רוצים . ( ומדינה בעלת רוב יהודי גדול תהיה מדינה לאומית יהודית ( וזהו מה שאין הערבים רוצים . ( לכד איו שום תקנה בכל חוקה דו לאומית שהיא . מעשה ילדות הוא לטפח בלבך אשליה על נסים הטמונים במלה "דו לאומי . " מדינה דו לאומית היא אחת הדוגמאות לדפוסי מדינה הקרויה במדע המדינה "מדינת לאומים , " ותורתה של מדינת הלאומים איננה , ברוך השם , שטח הפקר שב 1 רשאי כל בטלן ב"רומאנישס קפה" לחדש או להציע השלמות . יש לה לתורה זו הוגי דעות , EPSHT והמעולה שבהם שמו רודו לף שפרינגר ( קארל רנר . ( לפי תורה זו — וכן לפי השכל הישר והפשוט — לא ניתן לתחום את וכל חיי המדינה בגבולות "לאומיים . " רק ענייני תרבות בעלי אופי רוחני טהור , כגון הוויית בית הספר , אפשר להפקיע מתחום סמכותו של פארלמנט המדינה ולמסרם לידי מינהל עצמי של הלאומים ; ואפשר גם למסור בחלקם עניינים שניים במעלה , כגון ענייני בתי חולים או קופות חולים — ענייני צדקה , בפשטות . אלה אינם דברים של מה בכך כלל ועיקר , ואולם רחוקים הם מהיות כ ל חיי המדינה , ואפילו לא העניינים החשובים שבחיי המדינה . העניינים החשובים באמת , התחיקה בענייני כלכלה וחברה , מלחמה וצבא וצי ותעריפי מכס וביטוח ועליה וכיוצא באלו עד הסוף , או בלי סוף — כל אלה מן ההכרח שיישארו אפילו במדינת לאומים בידי פארלמנט המדינה המשותף ובידי ממשלת המדינה המשותפת . ובפארלמנט המדינה — יהא הייצוג בו הוגן כאשר יהיה , — הרי בכל זאת נשארים הרוב בגדר רוב , וה"חותם" — חותם הרוב .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help