sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

איר הוא ניגש למלאכה , ועד מה קשה היה הדבר באותם הזמנים , ובמה 1 התבטאו כשלונותיו והישגיו ; וחלקו בהתפתחותו הציונית של השופט בראנדייס , וכל מה שבא לאחר מכן בתקופת המלחמה , וביקורו בארץ ישראל ; ועל ספרו על תולדות ארץ ישראל ועל האנציקלופדיה היהודית שלו ; ועל הרושם המדהים שעשו ראש ה ^ יבה שלו ודבריו שופעי החכמה והלהט כאחד בשעת שפתח את המושב הראשון של כנסיית היסוד של ההסתדרות הציונית החדשה בווינה , בספטמבר . 1935 ויחד עם קהל הנאספים הרב ביוהאנסבורג שקענו בהרהורים על אותה חידה פסיכולוגית גדולה : לפנינו אחד מראשוני הראשונים , שהיטה אוזן לדבריו הראשונים של הרצל , מן wn tPT הזוכרים את הקונגרס הבאזלאי הראשון , ועתה , אחרי 37 שנה , הוא בא אלינו לשמש יושב ראש כנסיית היסוד של תנועת ציון שניה , חדשה ובלתי תלויה . מה משמע תופעה ז , 1 ביחוד כאשר מדובר באדם , שפעל בכל 37 השנים הללו יומם ולילה למען האידיאלים של הרצל ? הוא לא היה אצלנו היחיד שזכר את הקונגרס הבאזלאי משנת , 1897 בו נתקבלה "התכנית הבאזלאית" והונח היסוד להסתדרות הציונית הישנה . זאב טיימקין ז"ל , שמת בכהנו נשיא הברית העולמית הרביזיוניסטית , היה גם הוא בקונגרס הראשון של הרצל , והיה חביבם של כל הציונים בכל הארצות עד שהיה לרביזיוניסט . מה משתמע מכד , שאדם כערכו נעשה למנהיגה של מפלגה , שבראשיתה ( בשנת ( 1923 היתה מיעוט קטן ונדמה היה שאין תקווה להגשים את מטרתה ר המשמעות מתמצית בדבר אחד . - הראשונים — הראשונים האמיתיים — התגעגעו בנעוריהם על עמוד אש גדול , וראו אותו בהרצל , ועל כן נהרו אחריו . לימים נהפך עמוד האש של הרצל לענן אפור , עניין משעמם בלא כל תנופה ובלא כל תוכן , — ומטבע הדברים נתחלקו הראשונים לשני סוגים : הראשונים לשעבר והראשונים הנצחיים . אצל אנשי הסוג הראשון דעך הרעב לתנופה ולתוכן , אולי מחמת זקנה ואולי מחמת סיבות שוליות ; ואילו בני הסוג השני נשארו כבנעוריהם — חדורי אותה כמיהה לעמוד האש הגדול . בכאן טמון כל הסוד , ולא של הראשונים בלבד . אנא מכם , העיפו מבט אל האחרונים , בני דור ההווה כולו הרי גם אצלם קיים אותו הבדל בין אלה , שבהם חולשת הכמיהה אל עמוד האש הגדול , לביו אלה המסתפקים ב"נפט רוחני . " איני רוצה לומר בזאת , שהראשונים " טובים" והאחרים "רעים . " ואף אין ברצוני בזה לעשות שום תעמולה למען מפלגתי : אני מודה , למשל , בכך , שאלה ההולכים אל הקומוניסטים , נמנים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help