sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

המארגן פועלים ערבים ומסייע בידם להתפתח באורח מלאכותי לכלל כוח מסוכן בארץ . אילו ניתן היה ליצור בתי חרושת ופרדסים ומושבות רק על חשבון הקרנות הלאומיות , כי אז , אפשר , שהיה זה הרבה יותר טוב . אז פשוט q'c nqi עניין עם בעל בית אחד ויחיד — "הקרן" — וכל האחרים היו מועסקים אצלו כפועלים . ואולם הנסיון הראה שזה בלתי אפשרי , שכל בתי החרושת והמטעים ומשק המושבות בחלקו הגדול צומחים רק על חשבון ההון הפרטי . ווהי עובדת היסוד לבעיות המשק והחברה שלנו , ואין זה חשוב , אם הדבר מוצא חן בעינינו ואם לאו . חשובה כאן עובדת היסוד וחשובות תוצאות הגיון הברזל שלה . ואלה הן התוצאות : ראשית , אין ההון הפרטי הולך אלא למקום שיש ב 1 סיכויים להפיק רווחים תקינים . והואיל ואנו רוצים שיבוא ההון לארץ ישראל ויצור בה מפעלים ויעסיק בהם רק פועלים יהודים , עלינו להנהיג תנאים כאלה שלא יפריעו להפקת רווחים תקינים . שנית , אין לאל ידי הפועל היהודי להתקיים בלי מינימום מוגדר של מנהגי חיים תרבותיים ; אם לא יתנו לו ואת בארץ ישראל , יעקור מן הארץ . לפיכך יש למצוא אמצעי להבטיח לו זאת ובתוך כך לא לשים לאל את רווחיותו של ההון הפרטי . עקרון ה"בודרות הלאומית" מתבטא בכך שמקימים ערכאה משפטית ומפקידים בידה את המשימה לקבוע בכל מקרה ומקרה את ה"גבול , " שעדיו אפשר להעלות את שכר הפועל והפקיד בלי לשים לאל את סיכויי הרווחיות . כך נחשבים שני הצדדים לבעלי זכויות שוות באופן מוחלט : כי אם לא יוכלו הפועלים להתקיים — חזקה עליהם שיעקרו מן הארץ , ואז לא תהא כל התיישבות . ואם לא יוכל ההון הפרטי להפיק רווח , יעקור אף הוא מן הארץ , ואתו יעזבו גם הפועלים , ושוב לא תהא כל התיישבות . מטבע הדברים שיש שיטה אחרת לקביעת ה"גבול" בין השכר והרווחיות nt : השיטה — מלחמה . הפועלים מחוללים שביתה ואומרים לבעל הבית : אם לא תוותר , תיהרס . או , להיפר , בעל הבית מחולל השבתה ואומר לפועלים : אם לא תוותרו תמותו ברעב . כל זה עשוי לשמש דרך יעילה " לקבוע" את היקף ההנחות הנכון , שהצדדים יכולים לכ 1 ף זה על זה אהדדי , אבל בשביל תעשיה צעירה , הרי זו דרך מסוכנת , ואין אנו רוצים להנהיגה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help