sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

החיים ^ מים אותו לאל — וזאת בעזרתו של הפועל הערבי עצמו . ואילו מצד אחר , לו גם קיבל הערבי 35 גרוש ליום , כי אז , על אף זאת , היו נשארים צרכיו כפי שהם היום : הואיל ועליה ברמת הצרכים מותנית בזמן ובהתפתחות תרבותית איטית . והתוצאה היתה שהפועלים הערביים היו צוברים חסכונות ניכרים , בעוד שהפועלים היהודים היו נאלצים להוציא את כל שכרם על מחייתם — כהיום . ספק גדול הוא , אם היתה צומחת טובה מכך בשביל כלכלתנו הלאומית ; על כל פנים , מלחמת יהודים למען סיכוי כזה — יש בה דמיון מה למדיניות של התאבדות ... ואולם , יהא אשר יהיה , כל התכנית להעלות את הפלאח הערבי לרמתו של בךאירופה פשוט על ידי צו של הנציב העליון היא לעת עתה דמיונית ; והפתרון הממשי rrrn במקרה הנזכר לעיל הוא בכיוון הפחתת שכרו של הפועל היהודי ( מה שקרה בפועל בזמן המשבר . ( צעד כזה מצער צער רב , אך הוא מצער הרבה פחות מחלופתו , דהיינו — חורבן המפעלים היהודיים תחת לחץ ההתחרות הזולה : קץ לבית החרושת , קץ לפועל העברי וקץ לעליה היהודית . מטבע הדברים , כאן יהא צורך להיעזר בעם ישראל ובקרנותיו . זה מכבר תובעת התכנית הרביזיוניסטית שהקרנות הציוניות תחדלנה לחלק סובסידיות ומציעה להיזקק במקום זה לאותה צורת פעילות , שאותה הגדיר הרצל במושג המפורסם "ליצור תנאי ם . " יש לבנות שיכונים זולים באמצעים לאומיים , תוך שיתוף מוסדות אחרים , שיש לאל DT להוזיל את הוצאות המחיה של הפועל — ובעת ובעונה אחת להוזיל גם את הוצאות הייצור העברי : שתי המטרות "קדושות" במידה שווה מנקודת מבט ציונית . ואולם העיקר הוא העיקרון , שכל השינויים האלה יתהוללו באמצעות בוררות , ולעולם לא באמצעות שתי הדרכים הכרוכות במלחמת מעמדות — דהיינו , באמצעות שביתה מצד אחד והשבתה מצד אחר . ואל לה לבוררות להיות עניין להסכם פרטי בין הפועל לנותן העבודה : אם שני הצדדים רוצים בכד בוחרים הם בבורר , אין הם רוצים בכך , הרי גורם הדבר למלחמת מעמדות . לפי תפיסתנו בוררות היא "בוררות לאומית . " מן ההכרח שיהא מוסד קבע , נבחר על ידי המוסדות העליונים של עם ישראל — אולי על ידי אסיפת הנבחרים ואולי על ידי כל התנועה הציונית , ואולי על ידי שתיהן כאחת . יש להכריז על פנייה לבוררות הלאומית כחובה , ועל כל צורות מלחמת המעמדות — כבגידה לאומית ; ויש לנקוט את כל האמצעים של לחץ ציבורי , לרבות , אפילו , האמצעי החמור שבהם — חרם כלכלי , נגד אלה שיתכחשו לבוררות או יסרבו לקבל את הכרעתה , בין שיהיה זה נותן העבודה המשבית ובין הפועל השובת .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help