sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

יש בתנ"ד תשוקה לתיקון חברתי , מחאה נגד החברה בדבריהם של משה רבנו , עמוס , ישעיהו ; בכל מקום בתנ"ד הננו מרגישים את דופק המחאה החברתית , את הפאת 1 ס הסוציאלי . זה ישנו , אך לא סוציאליזם . יש ההיפר מזה , ההיפר מסוציאליזם : רעיון ה י 1 ב ל . התרופה המוצעת בכתבי הקודש לתיקון החברה היא נאיבית , מסורבלת . אר לא מעניינים הפרטים אלא הרעיון . לפניר עומד החושב העברי המחפש במשר דורות , בז 1 הארץ הקטנה דווקא , את תיקון החברה , המבוססת על צער ורעב של רבים והתעשרות של יחידים . קודם הוא מוצא את רעיון השבת , הגרעין שממנו נובעים כל החוקים המגבילים את תנאי ההעבדה ( העסקת עובדים , ( הפרץ הראשון בחומת העמל ויגיע הכפיים . אר זה לא די . הרי [ להם ] לאלה שלא הצליחו — פאה ומע ^ ר , רעיונות שמהם נבעו אהר כר כל שירותי הצרכים הסוציאליים , פנסיה לזקנים , ביטוח הפועל . כל היקף חוקי הגנת העובד שבחוקה הבורגנית נובעים מהנסיעות שלנו לתת תיקונים יום יומיים . ואם בכל אלה לא די , בא הגאון ונותן פתרון שעזותו גובלת עם שגעון ממש י 1 בל . אינני רוצה להשקיט את הים האנושי — יהיו גלים , תהיה יוזמה , מלחמה . ייווצר מצב של אי צדק , אד פעם ב 50 שנה אבוא בחרבי ; תהיה מהפכה לסירוגין . אחלק את הרכוש מחדש . שוב , כל עני — אולי יהיה לעשיר , וכל עשיר — אולי יהיה לעני . לכאורה , הרי זה בלתי מעשי , כמעט אבסורד . הרעיון כמוהו ככוכב רחוק , שאולי אליו נשאפה . על פי הרמז שלו נמצא את הפתרון . אין זה סוציאליזם . [ ברוכה היוזמה ] ו יטפס כל אדם על העמוד , גם אם prrr > ויהדוף את זולתו , כי מי יודע , מה ימצא שם על ראש העמוד לטובתו , ואולי לטובת כל האנושות . רק אחרי זה , מזמן לזמן , תבוא המהפכה הליגאלית . היובל הוא רעיון הליגאליזאציה של המהפכה החברתית . אינני בעל מקצוע לפרש את הרמז הנשגב אשר ברעיון היובל [ ולתרגמו ] לתכנית מעשית . אולי יבוא הזמן והחברה הבורגנית תמצא את פתרון הפרובלימה החברתית בשטח זה , של אפשרות השגת היתרון , חופש האבנטורה היוזמת ויוצרת , עם קוךקטיב [ תיקון ] מזמן לזמן , ואולי גם משנה לשנה . שלטון הציבור יבוא ובחרבו הגדולה , במספריים הגדולים , יגזור , יקצץ , ישווה ויתקן . יש לה לבורגנות חלומה היא על התיקון . ואולי הבורגנות העברית היא היא אותו החלק של האנושות שיציע את התיקון האמיתי למחלות הציבוריות של העולם כולו , אלא שזה יהיה בעתיד . והיום לפנינו תעודה אחרת והיא ציונות 1 יצירת המדינה העברית בארץ הזאת על ידי התיישבות יהודים באותם דרכים ואמצעים היכולים לאפשר התיישבות יהודים עד כדי רוב עברי בארץ . תעודה אחרת איננה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help