sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

אחת למתיישב ורמת חיים אחרת לבני הארץ , תראו שגם כאן נקבעות הגבלות נגד אכזריותה של ההתיישבות , התיקון החלקי למצבו של החייל המתיישב , רק מתוך זה : במה יוכל חייל ההתיישבות לבסס את מצבו , כדי שיספיק ל 1 כוח לעמוד במילוי תפקידו . עדיין לא הגענו למאכסימום של ההקלות האלה לחייל ההתיישבות ; יש מוסדות לכך — קרן היסוד , הקרן הקיימת , ואולי נצטרך ליצור מוסדות אחרים . אולי לא בהגיון השתמשנו באמצעי ההקלה , אולי היינו בזבזנים וצריך יהיה לתקן בעתיד . בעתיד יהיה מיקוח בין מעמד למעמד , ותהיינה הנחות , נצחונות ומפלות , בתנאי אחד : הדרישה והתשובה לד , תבוא אך ורק בשם תועלת ההתיישבות , ולא לשם איזה צדק , איזה אידיאל מהחוץ . יש לנו מקדש אחד , מזבח אחד ופסל אחד . שמו התיישבות — ואין שני ל . 1 מה דרוש למען תתקדם ההתיישבות , למען יוכל הפועל לעמ 1 ד , למען יתן הרכוש ריוח , אשר בלעדיו לא יבוא רכוש נוסף ? הגבלות שלא יזיקו לא לזה ולא לזה , ויתכן שבעתיד הקרוב אפשר יהיה להגיע למסקנות חשובות בדרך ז . 1 איני מדבר על הכלכלה אלא על האידיאולוגיה . כל המיקוח בינינו קיבל אופי אחר . לא לשם ההתיישבות , אלא למען אידיאלים , יש ליצור בארץ ישראל לא סתם ציבור , אלא ציבור מתוקן . עלינו לברר שני דברים שאינם ניתנים לערבוב : יצירת הציבור ותיקון הציבור . 1 על כן מקבל הדבר אופי של ריב מעמדות . כשניגשים לדון בשאלה זו , מובטח הנצחון לאותו האינסטינקט האומר ; הלוא באתי לבנות את הארץ ! ואולם איני מדבר על החיים , כפי שהם למעשה , אלא על האידיאולוגיה המורעלת , ואשר לפיה , בשטח האידיאולוגי , מקבלת המלחמה אופי של מלחמה מעמדית . יש מפלגות הרוצות להכריז על זה בקול רם , ואילו הרוב רוצה לכסות על החזיון הזה , אך הרושם האובייקטיבי המתקבל אצל אדם מן הצד הוא שאכן קיים ריב מעמדי בין הפרוליטארי ובין הבורגני , והיתרון המוסרי במלחמה האידיאולוגית הוא על הצד המבקש לתקן , יען כי בשני הצדדים יש הרגשה , כי החברה הנוכחית אינה מבוססת על הצדק , ושני הצדדים מחייבים תיקון . ועל כן נוצר בארץ ישראל , ואולי גם באירופה , טיפוס של בורגני המתבייש ומתחרט . מי שחונך ברוסיה יודע , כי לפני 50 שנה היה שם בעל אחוזה המכה על חטא והמקלל את עברו ועבר אבותיו בעלי העבדים . שם היה זה חזיון בריא ונורמאלי , כי באה תקופה שלא נשאר צורך בבעל אחוזה משעבד זה . אולם אצלנו , בארץ ישראל , בתקופה של התיישבות , שכולה תלויה בשאלה : היבוא לארץ ישראל רכוש אמיתי , המחפש את תועלתו , — ואם יבוא — ניצחנו , ואם לא יבוא — נוצחנו — כאשר לא נשאר כבר ספק לא במחנה השמאל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help