sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

מדכאים מעמדות אחרים — ובשני המקרים מדובר במיליונים אנשים חיים . יש אנשים ששיטה כזאת מוצאת חן בעיניהם ; על אלה אין מה לדבר . ואולם החברה בכללותה מן הדין שתבין בבירור שבזמננו אסור לחזור על הטעות הנאיבית מן הזמנים הטובים בעבר ולשדל את עצמנו , שהתנועה ה"פר 1 ליטארית" היא תנועה "פרוגרסיבית . " ככל שהיא באמת "פרוליטא רית , " כן מוכרחה היא להיות ריאקציונית . אין משמע הדבר , שה"סוציאליזם" הוא שאיפה ריאקצי 1 נית , או כי כל תנועה "סוציאליסטית" היא ריאקצי 1 נית . ואולם לזה ולזו אין כל שייכות אורגאנית ל"מלחמת המעמדות . " האידיאל הסוציאליסטי היה קיים לפני שקשר אותו מארכס עם רעיון המעמד ; והיום מצויים גם הרבה חסידים נלהבים של השיטה הסוציאליסטית השונאים את מלחמת המעמדות ורואים אותה כמות שהיא — "מאה שחורה . " הם מאמינים כי לברוא סדר סוציאליסטי אפשר רק באמצעות הסכם בין אנשים ממעמדות שונים , כשם שבוצעו , לאחר המלחמה , רפורמות אגרארי 1 ת חשובות בארצות רבות . זה דבר אחר , יכול אדם לדגול בסוציאליזם או להיות נגדו , אבל לא יתכן לכנותו "שחור . " אידיאל או תנועה נעשים באורח בלתי נמנע ל"שחורים" רק באותו רגע , שזה או fr משתלבים עם רעיון המעמד . הסוציאליזם כיום איננו כלל ועיקר תנועה "פרוליטארית" ; יש לו חסידים בכל המעמדות ויש לו מתנגדים בקרב אנשי הפר 1 ליטארי 1 ן ; ואפילו מבחינה סובייקטיבית צרופה , כפי שראינו , רחוק הוא מרחק רב מן ההתלהבות האמיתית למלחמת המעמדות והוא תומך במדינה הקיימת — אף על פי שסוציאליסטים רבים מפגינים שנאה כאשר מגלים את הסוד הוה מן החדר . משבר הפרוליטאריוין בתור גורם ייצור ומשבר רעיון המעמד בתור אידיאולוגיה פרוגרסיבית , כביכול , עדיין אינם בגדר משבר הסוציאליזם . השאיפה למשק סוציאליסטי גוברת והולכת ואפשר שעוד תוסיף ותגבר לאורך ימים , ואולי , להיפר , עד מהרה תתחיל לשקוע — כל זה אינו נוגע ולא כלום למספר הפועלים בעולם ולתפקיד שהם ממלאים או אינם ממלאים בייצור . ואולם ה"פרוליטאריון" בתור שכזה עומד בבירור על סף משבר גדול . חשיבות התפקיד הכלכלי של פועל השרירים הולד ופוחת ; מספר פועלי השרירים , הדרושים בפועל למאכסימום הייצור , יש לו נטיה חזקה להצטמצם , ולעצור את הירידה אפשר רק באמצעים מלאכותיים — על ידי עצירת ההתקדמות של האמצאות הטכניות , כלומר , על ידי תקנות ריאקציץניות ממש . מצד אחר נעלם מרעיון המעמד הפרוליטארי הברק המוסרי והסנטי מנטאלי שהיה לו קודם לכן . מה נשאר ? דבר של מה בכך : האנושות . [ 1932 ]

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help