sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

יכול אף הוא להיות עניין חשוב , ופעמים יש לאל ידו לגרום להפיכה ; אך הרי כאן איננו מדברים על נושא זה . כאן דנים אנו בשאלה , אם עדיין קיימת באמת בקרב מעמד הפועלים אותה "פסיכולוגיה מעמדית" ישנה , שהיתה לפנים לא ביטוי של "טמפראמנט , " אלא השתקפות של דיכוי אמיתי , של ניצול ממשי , מוצץ דם , של שנאה אמיתית נגד המשטר החברתי העושה הכל לטובת הזולת ולא כלום למעני ? הדבר נראה בבחינת הושענא חבוטה למחצה . ה"משטר" כבר משרת דווקא אותם לא פחות מאשר את שאר המעמדות ואפשר אף יותר . ואף אופיו הפוליטי של "רעיון המעמדות" נשתנה שינוי ניכר ביטי נעורינו הנאיביים — אף על פי שדווקא אז היו נוהגים בכל אסיפה סוציאליסטית להכביר קללות על ה"בורגנות" ולאיים כי עוד מעט קט ותתחולל הפיכה — כי בכל זאת האמנו , שתנועת המעמדות הפרוליטארית היא תנועה לשחרור כללי ; האמנו שהיא מביאה עמה כל מיני חירויות וכל מיני סגולות דמוקרטיה : חירות המצפון והדיבור , האסיפה והאיגוד , שוויון כל בני אדם בפני החוק , התגלמות כל הטוב בעולם . היום כבר נחבטה "הושענא" זו היטב היטב , לחלוטין ולא , חלילה , למחצה . שיטת המשטרה החשאית , הריגול ועבודת הפרך , שעליה מתקיימת ברית המועצות , הרי בכל זאת איננה עניין שבמקרה , לא עניין של "טמפראמנט . " הרי לא םטאלין ולא לנין ואפילו לא דז'רז'ינסקי אינם חיות פרא , ש"נעים" להם לענות בני אדם בלא תכלית . הם שייכים כולם לטיפוס הידוע של האינטליגנטים הרוסים או המתבוללים הרוסים , שבלבם פנימה הם שונאים את האינקוויזיציה בדיוק כמוכם וכמוני . ואולם האינקוויזיציה היא צורך בלתי נמנע : כל מי שרוצה להביא לשלטון המעמד מן ההכרח שייזקק לשיטת התליינות הישנה , אף על פי שהוא עצמו יכול להיות מלאך . כל מעמד אינו אלא מיעוט , לרבות הפרוליטאריון ( בברית המועצות הוא מיעוט זעיר בתכלית — בשנת 1927 מנה מספרו עשרה מיליון , לעומת 72 מיליון המועסקים העצמאיים ; היום אין מספרו רב בהרבה מזה , שהרי את האיכרים הגזולים בכל זאת לא ניתן למנות עם הפרוליטאריוץ האמיתי . ( כדי שיוכל המיעוט לא רק "לשלוט" באופן פוליטי , אלא גם לדכא את הרוב מבחינה כלכלית , מוכרח השלטון להיות ממשל עריץ , אחרת ימגרוהו . האופי הפוליטי של האידיאולוגיה המעמדית הוא כיום ריאקציוני בגלוי , אובייקטיבי , בלתי נמנע ונחרץ . אין הוא יכול להתיר חופש מחשבה או דיבור או התאגדות ; אין הוא יכול להתיר שוויון בפני החוק , ופחות מכל יכול הוא להתיר שוויון זכויות פוליטי . כל אותן התופעות , שנהגו לכנותן ברוסיה שלפני המלחמה בשם "המאה השחורה , " נתגלמו באורח אובייקטיבי באידיאולוגיה המעמדית , בהבדל אחד — במקום לדכא לאומים אחרים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help