sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

משבר הפרוליטאריון [ ב ] זה לא מכבר חישב כלכלן גרמני ומצא , כי יש ל 1 למשבר העולמי הנוכחי לא סיבה אחת בלבד ולא שתיים , כי אם מספר סיבות ניכר למדי t הוא מונה 235 סיבות . על כן כדאי להתעכב לפחות על אחת מהן : על משבר הפרוליטאריון , ולשאול עצמנו : אולי ז 1 החשובה בכל הסיבות 1 מדובר כאן לא במצב האבטלה היום 20 ) או 25 מיליון נפש , בין שליש לרבע מכלל הפרוליטאריון בעולם . ( הבעיה עמוקה לאין ערוך ! היא היתה בולטת למדי זמן רב עוד לפני הירידה הנוכחית בייצור העולמי , ואולם מתוך שהוסיפה האנושות לחיות תחת השפעתה של הצגת דברים מקובלת , נוסח " אחת ולתמיד , " היא לא הבחינה בסימנים . הואיל והאנושות , בלא הבדל מפלגות , הורגלה במשך שנים רבות לרעיון , כי ה"פרוליטאריון , " כלומר , ההמון , המשקיע בייצור את כוחו הפיסי , ובייחוד הפרוליטאריון התעשייתי , הוא הגורם החשוב ביותר ורב העוצמה ביותר בהתפתחות המשק ; כי עושרו של המשק העולמי יכול לגדול רק בד בבד עם צמיחתו של הפרוליטאריון ; כי אנו , אנשי המעמד הבינוני , איננו אלא בבחינת תופעת ארעי , כיון שתהליך החיים דוחף גם אותנו בהדרגה אך באורח בלתי נמנע לפרוליטאריזאציה ; בקיצור , כי התקדמות המשק , התרבות והפוליטיקה והכל בכל כל בנוי על גידולו של הפרוליטאריון . תפיסה זו היתה מושרשת בנו עמוק כל כך , עד שלא הבחנו ולא הבינונו אפילו את הסימנים המובהקים ביותר של תופעה חשובה יותר לאין שיעור : העובדה , כי המשק החדיש מצביע על נטיה להתפתח במידה גוברת והולכת באמצעות יישום השכל והרוח , ובמידה פוחתת והולכת בעזרתו של הכוח הפיסי , וכי הםועל יוצא של נטיה כזאת יכול להתבטא אך ורק בירידתה האיטית של משמעות הפרוליטאריון בתור גורם ייצור . אין בכך משום עלבון לאיש . מארכס לא רצה "לעלוב" במעמד הבינוני בשעה שהסביר , כי במצב המשק של אז אין לו למעמד הבינוי כל סיכוי להתפתח — ועל כן , למרבה הצער , עליו לאבד בעתיד את משמעותו ולהתחיל להיעלם . ממש כך אפשר היום להשתמש באותו טיעון כלפי מעמד חברתי אחר — דהיינו , כלפי הפרוליטאריון . ואולי — במידת הצדקה גדולה הרבה יותר . לגבי גורלו הטראגי של המעמד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help