sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

על כן מותר עתה גם להדיוט שלא להתבייש ולהביע דעה : על כל פנים לשאול שאלות . הנה אחת מן השאלות : מה שעובר עתה על העולם , שמא אין זה סתם " משבר המשק העולמי" או "משבר הקפיטאליזם , " אלא דבר מה צר יותר י משבר הפרוליטאריון י לנסח רעיון זה אפשר כך ו מזמן המהפכה הצרפתית בקירוב התפתח המשק העולמי , בעיקרו של דבר , בעקבות הלחץ — תחילה לחץ עקיף , סטיכי , ואחר , בנוסף על כך , גם ישיר , מודע , מאורגן — מצד אותו גורם הייצור שקרוי " עבודה . " אותנו לימדו : שלושה הם גורמי הייצור היסודיים — הטבע , ההון , העבודה ; והעיקרי בהם — השלישי . אותנו לימדו : ערכו של מוצר נמדד בראש וראשונה בכמותה של עבודת האדם שהושקעה בייצורו ; הרווח של ההון נובע מאותו המקור — מעודף מסויים של עבודה , שתמורתו לא שילם החרושתן לפועל , אלא נטל עודף זה לעצמו . זאת לימדונו לא רק פרופיסורים מארכסיסטים , אלא , בעצם , גם שוללי המארכסיזם ; אני , למשל , שמעתי בשחרותי הרצאות של מ . פאנטליאוני , אשר האמין אמונה שלמה בתורה אחרת — תורת התועלת הגבולית ; אבל הוא האריד כל כן בוויכוח עם מארכס , עד שבזכרונם של הסטודנטים נקלט בעיקר מארכס , ולא נם באוורק . כל זה נבע מן האווירה של הימים ההם ; לא האווירה הפסיכולוגית , לא האופנה לסוציאליזם , אלא אווירת המשק למעשה . עיקר הנקודה בה היתה באמת ה"עבודה , " כלומר הפרוליטאריון — משך יום העבודה שלו , רמת שכר העבודה שלו , שביתותיו , ארגונו ; ובייחוד — ריבוי מספרו , שגדל מדי יום ביומו . לא רק הפרופיסורים והספרים , אלא החיים עצמם לימדונו , שבעיית המשק העולמי היא בעיקרה בעיית הפרוליטאריון , ושכל ה"שאלות" הכרוכות בה הן בדבר הפרוליטאריון : איך להקל את חייו ואת עבודתו , איך לחלק את ההכנסה בינו ובין בעל ההון , ושמא צו התבונה הוא להכיר ב"עם כולו" ( את המושג הזה היינו מזהים אז בתמימות , בלי שום יסוד סטאטיסטי , סתם מתוד השתתפות בצער , עם המושג של "פרוליטאריון — , ( " להכיר ב"עם כולו" כבעליהם האחד והיחיד של כל אמצעי הייצור וכלי הייצור . ודאי , ידענו שגם טכניקה קיימת בעולם ; אולם מורינו דיברו אלינו עליה כלאחר יד , כעל אחד הפרטים של המושג הכללי '' הון ; " וגם אם התעכבו על מלתא זוטרתא זו , הרי שוב היה זה בקשר עם האינטרס של הפרוליטאריון - הטכניקה , דעו לכם , מקילה את עבודתו . משום מה שוכחים היו לגמרי את

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help