sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

שום תוצאות "בלתי נמנעות" לא היו לדבר , המחירים לא עלו אף בפרוטה אחת בשום ענף , בשום חנות ; להיפר — המחירים התחילו לרדת , וכיום אפשר בלירה שנתפתתה , כלומר , בחמישה עשר שילינג , לקנות בלונדון אותה הכמות של דברים שונים , שלפני חצי שנה היתד . עולה עשרים וחמישה שילינג . גם תוצאות "בלתי נמנעות" אחרות לא באו , כגון , הוצאת פקדונות מן הבאנקים , עיכובים באשראי ובנכיון שטרות . העולם כמנהגו נוהג ; בחוץ לארץ אף התחילה הלירה לעלות שוב ללא שום יחס אל מלאי הזהב , מסיבה זו בלבד שבאנגליה שמרה היא על ערך החליפין שלה , ואף בתוספת עודף . וזה קרה באורח "מלאכותי" ביותר דווקא ו אפילו לא על פי צו של הממשלה , אלא מתור שהאוכלוסיה עצמה נדברה וגמרה אומר ; כשנודע שם על ירידת הלירה , מיד הודיעו הכול פה אחד , בתמימות , בסתירה למדע , בקלות דעת : " לא נכיר בכד , לא נניח להעלות את המחירים — " ! כלומר , יזמו אותה הפעולה הדמיונית של התנגדות לחוק מחזור הכספים , שעליה היה אומר לנו לפנים הפרופיסור : רעיון הבל של תינוק , ממש כנסיונו של מלר פרס להטיל איסור על "גיאות הים" ( ואולי לא פרס 1 ההדיוט אינו זוכר עוד . ( מעניין עוד יותר , שמאבק זה עם ה"חוק" הצליח לא רק באנגליה העשירה ; לי , למשל , כותבים מארץ ישראל הקטנה והעניה , מקום שם הלירה המקומית תלויה בלירה האנגלית ויחד עמה ירדה באותו אחוז עצמו : "אצלנו לא נתייקר כלום . האופים אומנם ניסו להעלות את המחירים , אבל ראש העיר קרא אותם אליו ודיבר אתם קשות , nrn TDI בהם . " ובכן , היכן ה"חוק" ? כאן פסיכולוגיה , רצון האדם , ול , 1 כנראה , ניתנה היכולת לקבוע את ערכו של מטבע הנייר באותה היציבות , כאילו היה זה מלאי הזהב . אמת , בזמן לימודינו כבר קיים היה ניסיון ( מתון מאוד ) להכניס פסיכולוגיה ביסוד מדע הכלכלה : היתד , זו "האסכולה האוסטרית ; " היה גם מלומד גרמני , מחבר הספר "תורת הכסף הממלכתית , " ובו , זכורני , הובאו ראיות , שהמטבע האמיתי אינו זהב , אשר בעצם אין לשום אדם צורר בו , אלא שטר אשראי של נייר דווקא , מפני שמאחוריו ניצב הערר כולו של משק המדינה , כלומר , אימון , כלומר פסיכולוגיה . אבל הרציניים בפרופיסורים לימדונו לנהוג זהירות בתורות אלו : מינות , או לפחות פאראדוכסים . והנה מתברר ... אם מלוא נפשו יתעזז אדם , יוכל לומר : בתחום הכלכלה המדינית עתירי ההשכלה שבמלומדים אינם , בעצם , אלא הדיוטות ככל אחד מאתנו . ודאי , יודעים הם הרבה יותר עובדות ומספרים ; אבל , כמוהם כמונו , אין הם יודעים שום "חוקים" — מפני שלנוכח תנאי המציאות החדשים נתגלו ה"חוקים" כדברים שבספרות גרידא .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help