sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

פרי כשרון הפרט , תחרות בכל שטח — אלה הם גילויי "מלח" החיים ובלעדיהם אין החיים ראויים שנחיה אותם . יש להתנגד לתחרות רק כל ע 1 ד אורבת הסכנה לאלה שידם על התחתונה שדינם למות ברעב : משתסולק סכנת הרעב , ניטל מן התחרות כל יסוד של טרגדיה , ומן הדין שתחרות ז 1 תוסיף ותתקיים באין מפריע , כמוה כתחרות יופי לנערות ובתחרות משוררים על הסונטה המעולה ביותר . מן הדין שתגלה המדינה אדישות לזהותו של הזוכה ולטיבו של הפרס כאחד . מקצת המתחרים ייכשלו , בעוד שאחרים יצליחו וירבו עושרם וכוחם , אך בסופו של דבר יסבו ההצלחה והכשלון מפקידה לפקידה מריטת עצבים לאנשי החברה ; התנאים שישחררו יזרעו מבוכה נפשית או אף יהיו בלתי נסבלים , — או אז יופעל עקרון שנת היובל , לא בבחינת מוסד קבע , המתחולל באורח מחזורי , ביום קבוע , אלא , אולי , על םי החלטה בדרך של משאל עם , הנערך במועד ההולם את הלר רוחו של הקהל , ואז ייושרו הדורי אי השוויון והתחרות הגדולה המקובלת על האנושות תתחיל שוב מראשיתה . הבה ניגע גם בנושא המשמעת . אל תגזימו בחובת המשמעת . קודם כל קשה מאוד להוכיח שאמנם קיימת חובה מוסרית כזאת . האדם הוטל אל העולם הזה בלא שנשאל אם עולם זה רצוי לו : על סמך הנחה כזאת קשה מאוד להקיש שמוטלות עליו כל התחייבויות מוסריות שהן . ההתחייבויות הממשיות היחידות הן אלה שאדם מסכים להטילן על עצמו מרצון . ציות לצווי המדינה הוא בגדר הכרח , שכן אחרת צפוי המסרב למאסר או לקנס או לדין מוות . מחמת לחץ כזה אין לראות בציות משום כל סגולה מוסרית שהיא . אם נרצה לשמור על ערכו של המונח משמעת , אל נא נחיל אותו לעולם על ציות המחייב את האזרח להיכנע לחוק המדינה י נקרא נא לכניעה זו — ציות או כל שם אחר , אבל לא משמעת , ואת המונח משמעת נייחד להגדרת הסגולות האמיתיות , ונייעדו להתאגדויות מרצון . מובן , שלגבי התאגדויות מרצון המצב שונה . קחו לדוגמא את בית"ר , קחו כל קבוצה או תנועה או מפלגה אחרת . אין מאלצים איש להצטרף אליה ; אבל אם בחרת להצטרף אליה ולקבל את תקנותיה , שמור עליהן , — ציית או פר 1 ש . מבחינה תיאורטית רשאית התאגדות מרצון לדרוש מחבריה כל סוג של קרבן המחייב הרבה יותר מעבר למה שמדינה רודנית מאלצת את נתיניה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help