sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

למשטר חברתי מושלם ללא דופי במידה כזאת , עד שלא יהיה בו עוד מקום למאבקים אחרים . להיפר , הוא מחשיב בבירור היאבקות חברתית כיסוד בלתי נמנע ונחוץ לחיי הציבור , ובמיוחד מחשיב הוא מהפכה הדרושה לטיהור האווירה החברתית כשם שדרושות סערות לטיהור האוויר המוחשי . תכונה בולטת של רעיון היובל , כפי שהוא מתואר בקצרה בתנ"ד , מתבטאת בכך שהיא מאשרת את קדושת הקניין . זכויותיו המלכותיות של האדם לממלכתו החומרית קדושות כל כד עד כי אפילו נתקפחו בידו עקב ביש מזל , סופו שהוא מקבל בחזרה את רכושו . בעת ובעונה אחת מהווה היובל עקרון מהפכה ויש בו אישור מחודש לזכויות האדם להחזיק בבעלותו חלק מעושר העולם . זהו סיכום קצר של השקפת התנ"ך על בעיות המדינה והחברה . אין צורך להפריז בערכה המעשי המיידי . ברובה היא חלק מתרשים כללי מדי , פרימיטיבית מדי , תמימה מדי מכדי שתהיה בה תועלת מעשית . מובן , שלא ניתן לייסד משטר מדינה על סמך השקפה שיסודה רטינה של הנביא שמואל , ואשר לפיה סמכות השלטון היא בפשטות משהו בגדר מיטרד שאין לו תקנה . אין בנמצא תקנות ליחסי חברה שניתן לסגלן לשם התמודדות עם הסכנה המאיימת בלא הרף של מהפכה חברתית האמורה להתחולל בתאריך שנקבע חמישים שגה מראש , — מהפכה הממשמשת ובאה . ואולם כל הרמזים האלה במצורף מכילים אוצר בלום של רעיונות , המייחלים — אם מותר לומר כך — להיאסף ולהיערך מחדש כדי ליצוד מסגרת לשיטה מדינית שתהיה השיטה העברית המקורית ובעת ובעונה אחת גם לקח לאנושות כולה . תפיסה כזאת של המדינה , של חובותיה ומגבלותיה , דומני לא נוסתה מעולם , אפילו לא על ידי רישום על גבי נייר . בכך איני מרמז גם שניתן לנסחה בבחינת מצע של תנועה אחת ויחידה ולהעלותה להצבעה בצורתה ז 1 בוועידות . יהא צורך בשנים של מחקר סבלני כדי להעלותה על גבי הנייר ; יהא צורך בדורות של נסיון וטעיה כדי לתרגמה ללשון העובדות של מדינה קיימת . ואולם הנסיון ראוי שייעשה ואני סבור שניתן לפתוח בכך לאלתר על ידי קבלת הרעיונות האלה כחזון בית"ר למדינה היהודית לעתיד לבוא ולעיצוב דפוסי התרבות של חייה הלאומיים . חזון זה יצטרך לכלול את הסעיפים הבאים ! א ) בני האדם הם בני חורין ושווים זה לזה . אין אמת בהנחה שהאדם הוא קודם כל אזרח : להיפך , האדם הוא קודם כל משהו מעל לאזרח ; הוא מלך בזכות עצמו ואין לכבלו ולכוף עליו התחייבויות מן החוץ , אלא אם כן הכרחי הדבר בהחלט לשם הגנה עליו ועל שכניו . ב ) מן הדין להגביל תמיד את סמכות המדינה למינימום בלתי נמנע

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help