sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

צרכים מבית המחייבים מאמץ קיבוצי , מן הדין שיוגבל השלטון בקפידה לכדי מינימום בלתי במנע באמת . זהו , בקיצור , הלד רוח , שלפי מבחנו תהא מדינה " טוטאליטארית" בגדר תועבה : ולהיפך , האידיאל האמיתי שלו יהא מעין אנארכיה מנומסת , ומכיון שזו בלתי אפשרית — הרי לפחות תהא זו ( סלחו נא על המונח המחוספס ) מדינה "מינימאליטארית . " כאן עלינו להיזהר מפני אי הבנד , אחת . שמעתי את טענתם של מקצת מתנגדינו / "אתם הרביזיוניסטים רוצים מדינה יהודית ; המדינה היהודית היא האידיאל שלכם , ואתם מעלים אותה בראש כל שאר האידיאלים . כך עושים גם הפאשיסטים : המדינה מעל לכל — " . זה מעשה להטים , משחק מלים . כמובן , כל אומה רוצה לאכלס טריטוריה משלה , בלתי תלויה בכל שלטון זר ולנהל את ענייניה שלה : ואילו אצלנו ממוקד רעיון משולש זה של טריטוריה לאומית , מימשל עצמי ואי תלות במונח "מדינה יהודית . " כמובן , הואיל ואין לנו מדינה , הריהי האידיאל שלנו , ולמענו אנו מוכנים להקריב כל דבר אחר . אולם אין משמע הדבר שאנו רוצים כי מדינתנו העתידה תהיה כלוב , מיטרד וסיוט רצוף מצוות עשה ומצוות לא תעשה . אנו רוצים שהיא תהיה בלתי משועבדת , ככל האפשר , למצוות עשה ולמצוות לא תעשה 1 אך , מובן מאליו , מעל לכל וראשית לכל רוצים אנו שתהיה . ועתה נסכם נא אותו היבט ביחסו של התנ"ך לבעיות המדינה המוכר אף יותר מיחסו לסמכות המדינה — כוונתי להשקפתו של התנ"ך על הרווחה החברתית . אין אנו צריכים להתעכב על דבר ידוע כל כך כמגמתו הכללית של התנ"ד , — ז 1 העוברת כחוט השני כמעט בכל עמוד של כתבי הקודש — המאמץ הנלהב לבטל את העוני , למנוע אפשרות שבה ימות אדם ברעב . מצב אחר ( וזהו דבר הנשכח לעיתים קרובות מדי מלב הבריות , ( בעיני התנ"ך נתפס האיש החפשי כאדם שנתברך בקניין משלו . כדי שיהיה אדם בן חורין לחלוטין , מן הדין שיוכל ליהנות מחירותו תחת גפנו ותחת תאנתו . חזון זד , עולה בקנה אחד עם התפיסה שהוזכרה בפרק הקודם — מהות המלכות שבאדם , תפיסה המכילה בתוכה משהו מעין "ממלכה" מוחשית . מן הראוי להזכיר כאן גם את העובדה שהספרות העברית הבתר מקראית , שהתפתחה באידיאל של האזרחות במלוא היקפה , התבססה אף היא על אותה הנחה שלפיה הקניין הוא משהו הטבוע באורח אורגאני בעצם הרעיון של החופש האזרחי ; "בעל הבית , " ריבון בביתו , יהיה מן העניין להשוות את האידיאל הזה עם האידיאלים המשתקפים בשימושי לשון של אומות אחרות . אצל היוונים הקדמונים התבטא שיא הגברות המעולה בנוסחת "קאל 1 ס קאי אגאתוס" — "יפה וטוב . " האנגלי מביע את הדמות המקבילה שלו לחבר המושלם של העדה בהכתירו אותו בתואר "ג'נטלמן . " הצרפתי אומר , בלא

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help