sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

מדוכגיהם דרשות לתיקון האדם — הנביאים לא היו אלא אזרחים המדברים באזני שאר האזרחים על ענייני מדינה , מדיניות בינלאומית , מאורעות עולם ותיקוני חברה . ורוב דבריהם היו מה שאנו קוראים היום "אופוזיציה : " הם מתחו ביקורת על המלך , השופטים , המינהל , הנהנים והעשירים . רוב דבריהם נשמעים כה חריפים עד כי שום צנזור היום לא היה מתיר להם להיאמר אילו היו משמיעי הדברים בני דורנו בכל מדינה שבה פועלת צנזורה ; ואף בחייהם נרדפו הנביאים על פי רוב על ידי סמכויות השלטון , העשירים והאספסוף . עם זאת הועלו דבריהם בקפידה על הכתב ונשמרו לדורות : כתבי הקודש שלנו הם מציבת זכרון אדירה לקדושתו של חופש הדיבור המהפכני . לפנינו שתי הנקודות המכריעות הקובעות את איכותו של כל משטר מדיני , ההבחנה היסודית בין מה שאנו קוראים דמוקרטיה ועריצות . אם רצונך לדעת אם ראויה מדינה או שאינה ראויה לתואר של דמוקרטיה אמיתית , אין ביכולתך לקבוע זאת תמיד על פי סעיפי חוקתה . יש לה לבריטניה הגדולה בית לורדים שהחברות בו עוברת בירושה , מה שעומד בניגוד לדמוקרטיה ; בצרפת משוללות הנשים , מחצית העם , זכות בחירה , מה שגרוע עוד יותר ; בארצות הברית מוקנית כל סמכות הביצוע לנשיא בלבד , והנשיא ניתן להדחה על ידי הקונגרס — מצב עניינים שבן אירופה עשוי למתוח עליו ביקורת , משום שהוא מעדיף כי ממשלתו שלו תורכב מ ^ וות אנשים " ) קאבינט ( " שניתן בכל יום שהוא לסלקו ולהחליפו בצוות אחר על ידי הצבעה בפארלאמנט . אף על פי כן לא בכך העיקר : כל שעליך לבחון הוא שתי נקודות מכריעות אלו . ראשית : האם במדינה הנדונה נחשב הפרט לריבון , חירותו — למיטב התחיקה , וסמכותה של המדינה להגביל את החירות מותרת רק במקרה של הכרח מוחלט — או שמדובר במדינה שבה הפרט הוא קודם כל נתין , והמדינה תובעת לעצמה את הזכות לכוון כל היבט של חייו ופעילותו . ושנית ו האם במדינה ז 1 שמור החופש לכל המותח ביקורת פומבית על המשטר הקיים , או שזכות כזאת אסורה ? בשתי אמות מידה אלו די כדי להבחין בין דמוקרטיה להיפוכי ,. יהא אשר יהיה כתוב בחוקה . בשתי אמות מידה אלו די איפוא גם כדי לקבוע מהי המגמה הבסיסית האמיתית של מסורתנו העתיקה לגבי סמכות המדינה . ברור שמסורת זו מתעבת את עצם הרעיון של סמכות השלטון , וסובלת אותו רק עד כמה שהוא הכרחי ובלתי נמנע . בחייו ובפעולותיו של כל אדם — ב"מלכותו" הייחודית שלו p — הדין להניח לדברים , ככל שניתן , להתרחש מחוץ לתחום התערבותה של המדינה ; הכלל המעולה ביותר יהא זה שלפיו כל עוד אין " מלך" אחד מסיג את גבול "ריבונות" שכנו , יש להניחו לנפשו ; אם דבר זה הוא באמת בלתי אפשרי , הואיל ולמרבה הצער אורבות סכנות מחוץ ומעיקים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help