sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

ואני תובע את זכותי המלכותית . " וזכותו של "מלך" יסודה בעיקרון עליון אחד : הוא אי נ ו בתינו של איש . הבה נראה אם יש לאל ידנו לשזור מסכת מושגים הגיונית על מדינה וחברה על סמך רעיון כל מלכותי זה כפי שהוא מושרש , הן במסורתנו העתיקה והן בהלך הרוח החדיש שלכם . תחילה נערוך תרשים מופשט ואחר כך את תחולתו המעשית למדינה היהודית לעתיד לבוא , לרבות השיטה החברתית בתוכה . המסקנה הראשונה מן ההנחה האומרת כי "כל אדם הוא מלן , " היא , כמובן , שוויון אוניברסאלי ! תמצית מלכותך או מלכותי שלי נעוצה בכך , שלא יתכן כי יהיה מישהו נעלה ממך או ממני מבחינת הדר כבוד או מעמד . המסקנה השניה היא חירות הפרט 1 אין המלך נתין של איש , כי היהודי שונא באורח אורגאני להיות נתין ושונא לקבל פקודות — תלונה ז 1 כלפי היהודי ידועה היטב אפילו בימינו אלה ; בימי קדם שלנו קרא לנו התנ"ך קשי עורף . בכתבי הקודש מצויה התקפה מרשימה על עצם עקרון הממלכה — על עצם הרעיון של סמכות מרכזית שיסודה בכורח , בכפיה . היא כתובה בשמואל א / פרק ח : ' תשובת הנביא לשליחי השבטים שבאו לומר לו כי רצונם להקים ממלכה ולהמליך עליהם מלך ; "זה יהיה משפט המלך , אשר ימלוך עליכם : את בניכם יקח לו ו ^ ם לו במרכבתו ובפרשיו ורצו לפני מרכבתו ... ולחרוש חרישו ולקצור קצירו ... ואת בנותיכם יקח לרקח 1 ת ולטבחות ולאופות ... צאנכם יעשו ר ואתם תהיו ל 1 לעבדים . וזעקתם ביום ההוא מלפני מלככם אשר בחרתם לכם . " זהו אל נכון הרישום המוקדם ביותר בדברי הימים הכתובים על ההתנגשות בין אהבת החירות לבין הצורך בסמכות מכוננת ; והעובדה הבולטת ביותר היא בכך , שלפי הסיפור התנ"כי , אלוהים עצמו הוא שהניע את שמואל להגן על חירות הפרט מפני סמכות השלטון . "ויאמר ה' לשמואל : ... כי לא אותך מאסו , כי אותי מאסו ממלוך עליהם . " בזה עלינו לראות את יחסם היסודי של אבותינו הקדמונים כלפי מעמד הנתינים : הם נאלצו להרכין ראש בפני צרכי הגנת הכלל מפני פולשים ולשם השלטת הסדר בינם לבין עצמם ; פירוש הדבר — מדינה ומלך בראשה , אך הם שנאו מציאות ז 1 והאמינו שאלוהים עצמו שונא אותה , והם היו מבכרים לציית לאלוהים לבדו , כלומר , לפחות להלכה , לציית למצפונם שלהם . אולם הביטוי העיקרי בתנ"ך לפולחן החירות מתמצה במקום המוקצה לנביאים . היום מתמצה מבחן הדמוקרטיה בחופש העתונות : החוקה הליבראלית ביותר יסודה בשקר אם מושם מחסום לפי העתונות , אבל במקום בו העתונות חופשית — שם יש תקווה , על אף מגרעות החוקה . באותם ימי קדם לא היתה " עתונות" — היה רק "הנביא , " הנואם בפומבי בככר השוק . "נואם , " לא " מטיף : " אל לנו לחשוב על נביאינו במושגי אנשי הכמורה הנושאים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help