sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

' אתיאיסטי' , " הוא כותב ב"סיפור ימי , " אך אווירתה הקלילה של אודיסה והרוח הליבראלית באיטליה , הביאוהו לכלל גילוי יחס של שוויון נפש מוחלט לדת . יחסו היה יחס אמביוואלנטי גם לגבי כוחה של האמונה בתהליך השחרור הלאומי : מצד אחד עשו עליו חיי הגיטו רושם מעציב , ונפשו נקעה מן "ההומור העבדותי , המסתפק ב'ביטול' השונא התקיף במקום מרידה , " אך מצד אחר נתגלו ל 1 גם " הגיאות והאומץ" שבקהל המאמינים : מעשה שאירע לז'בוטינסקי בנסיעתו ברכבת ( ב ( 1905 מפטרבורג לא 1 דיסה , הקרון היה מאוכלס רק ביהודים . כשהגיע זמן תפילת שחרית התעטפו היהודים בטליתותיהם והתעטרו בתפיליהם . בונראים , שישבו אף הם באותו קרון , מחו נמרצות על הפיכת המקום לבית כנסת , אך המאמינים גילו עוז מעורר הערצה : "רצונכם , לכו לכם , ואם לא — בחוזק יד נוציאכם מפה , אם תפריעו לנו בתפילותינו " ! ואף בהיכנס הקונדוקטור הרוסי לבדיקת הכרטיסים , לא זזו ממקומם המתפללים , שעמדו בתפילת שמונה עשרה , והק 1 נדוקט 1 ר לא העז לפצות את פיו עד גמר התפילה בציבור . לימים נתחזק ז'בוטינסקי בהכרת 1 בחשיבות הדת . בלא אמונה נראתה ל 1 נשמת האדם נעדרת שלימות והרמוניה . העולם אינו נע בכוח הראציונאליזם בלבד ; בכל נפש יש געגועים לנשגב ולבלתי נודע . עמידתו של הרב קוק לימין אסירי עכו בשנת , 1920 ועוז מאבקו להצלתו של אברהם סטבסקי מהגרדום ב , 1934 עוררו בלבו של ז'בוטינסקי רגשי התפעלות והערצה . הוא בא לכלל מסקנה , כי צו השעה הוא "לשוב ולמצוא את הגשר אל המסורת . " בלא כל חשבונות אופורטוניסטיים סמך ידיו על "הסעיף הדתי" בחוקת ההסתדרות הציונית החדשה" , ( 1935 ) הקובע , כי "מטרת הציונות ... השרשת קודשי תורתו ( של עם ישראל , " ( ואין כל הצדקה לטענת ערי , בנו , שהוא סבור , כי אביו נסוג מעקרונותיו ואפילו ויתר על כבודו העצמי "ובלבד שישיג בעלי ברית לפעולה מאומצת לשם פינויה של יהדות אירופה והקמת מדינה עברית בארץ ישראל . " ועוד ביקש ז'בוטינסקי להשריש בלב העם : הכרה ללא שיעור בצדקת הציונות ובמוסריותה ובקדימות תביעתו של עם ישראל לחידוש עצמאותו ולפתרון בעיית המצוקה שלו לכל תביעותיהם של עמים אחרים בעולם ; וכן דרש מבני עמו שישוו לנגד עיניהם תמיד את חזון השואה האורבת להם בלי הרף ; מכך יסיקו את המסקנה הבלתי נמנעת שפתרון אחד בלבד יש לבעיית עם ישראל : חיסול הגולה וסוף הפיזור . כוחם של עיקרי אמונה אלה יפה היום , כפי שהיה בעיצומה של המערכה לפני קום המדינה . ולסיכום : ז'בוטינסקי חזה בעיני רוחו את מדינת ישראל העצמאית , החזקה , למודת ערכי אמת לממלכתיות מתחדשת , מדינה דמוקרטית ליבראלית , שבה יקודשו כל יסודות הצדק והשוויון של ההוויה האנושית , מרינה שבה יחיה הפרט בחופש מוחלט , מנותק מכל כבלים , אדון לפעלו המבורך , פרי יזמתו שלו , במשטר הוגן לשמירת זכויות הכל , בלא כפיה , בלא ריב מעמדות ובלא אונס אמונה , מדינה שתפיח בלב היחיד את אהבת החיים ותעוררהו להעמקת ההגות ולחיפושי-דרך 16 שלמה זלצמן , מן העבר ( זכרונות ורשומות , ( ת"א , תש ד , 1943— עמ' 17 . 273 ערי ז'בוטינסקי , אבי , זאב ז'בוטינסקי , ירושלים , תשמ"א , 1980— עמ' . 101

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help