sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

ידע זה עמד לו לנסח בבהירות את היקף הזכויות שתוענקנה למיעוט הערבי במדינת ישראל העתידה לקום . הוא הסתמר גם על "תכנית הלסינגפורס" , ( 1906 ) שהוא נימנה עם מחבריה . מטבע הדברים נזקק ז'בוטינסקי למושג "אוטונומיה" ולתורתו של רודולף שפרינגר ( הוא קארל רנר . ( כשהוא מדבר על "זכויות לאומיות" הוא מתכוון לזכויות בתחום הדת , התרבות והלשון ; האוטונומיה היא "אוטונומיה פרסונאלית" בניגוד ל"אוטונומיה טריטוריאלית , " הנושאת עמה סמכויות ריבוניות . " את משפטו של מיעוט לאומי , " הוא כותב , '' אי אפשר להשתית על הבסיס הטרי טוריאלי . " מכאן , שלפי הסכמי קמפ דייוויד , כל עוד לא הוחל חוק ישראל על יהודה ושומרון וכל עור לא נוצרה המסגרת היורידית הכובלת את תושביהם הערביים של שני האזורים האלה , מבחינת זיקתם למדינת ישראל , יש בהצעה לכונן "רשות המינהל העצמי" ובמתן "אוטונומיה לתושבים" משום טשטוש מושגים , שכן יש שינוי קוטבי בין "אוטונומיה פרסונאלית" ל"אוטונומיה טריטוריאלית . " פרק אקטואלי אחר במשנתו של ז'בוטינסקי מתבטא במושג "הדר , " ולמובנו המקובל הוסיף ז'בוטינסקי נופך מהות מיוחד . בהזדמנויות שונות פירש את עקרון היסוד הטמון בו ופירט את מרכיביו , ועם זאת טען שהוא מתקשה בהגדרתו ; אולי אמר זאת במתכוון , כדי להעטות גוון של מיתוס למושג ; כל נסיון לקבוע אורח חיים לעם , להקנות לו כללי פולחן וטקס , מן הראוי לשוות להם גם גורם עלום כלשהו , מיסטי , מהות נפשית החורגת מתחום הסבר ראציונאלי גרידא . ברם , כוונתו החינוכית של ז'בוטינסקי היתד . ברורה בתכלית ; הוא התגעגע לתיקון מידות ישראל שהושחתו עקב הרדיפות , שנות הגלות הארוכות וקלון ההסתגלות להווי העכור שהוא פרי מלחמת קיום אכזרית . המושג "הדר" נתקשר קשר אורגאני עם תפיסתו היסודית בדבר "מלכות היחיד" וקדושת הפרט , — ראיית האדם שנברא בצלם אלוקים באספקלריית האור הגנת וההכרה של "ותחסרהו מעט מאלוהים , וכבוד והדר תעטרהו . " המושג המקביל למטבע הלשון היווני "קאליס קאי אגאתוס" " ) יפה וטוב , ( " ולביטוי העברי שנשתגר : "איכות החיים . " הציונות חתרה לא רק להחזיר לעם ישראל חיים ממלכתיים , אלא לעצב גם דפוסי חיים חדשים שיש בהם מן החן ומן הנוחות גם יחד . מכאן גם יחסו של ז'בוטינסקי ללשון העברית ; הוא , ד & וליגלוט , ראה אותה כ"נפלאה בשפות" ודבק בה לאהבה : "אני , היודע את מחצית פושקין בעל » ה , מוכן בכל יום למכור את כל השירה המודרנית של רוסיה בעד שבע אותיות של האל"ף בי"ת המרובע בלבד 14 . " לפיכך היה קנאי ליופיה ולצלצולה , ונתן דעתו במיוחד על שיפור הגייתה וכללי הכתיב שלה , אף הטיף ללאטיניזאציה — הצעה שלא נתקבלה . שאלה אחרת , שהעסיקה את ז'בוטינסקי ואף החריפה בעקבות הקמתה של מדינת ישראל , היא שאלת היחס לדת חיקת הגומלין בין דתיים לחילוניים . בנעוריו נשא יחסו של ז'בוטינסקי לדת אופי דו ערכי . בית הוריו בית מסורתי היה , וממילא לא יכלו להיווצר בנפשו רגשות אנטי דתיים . "דורי זה לא היה בעצם 14 זחית המלחמה של עם ישראל , ירושלים , תשיא , עמי 15 . 83 ראה דיון מקיף בסוגיה זו , א . רמבה , "דת ומסורת בדוייו ובמשנתו , " האומה , וווברת , ( 9 ) 1 תשכיד , 1964— עמ' . 166—145

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help