sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עמו להסדר של יחסי שכנות טובים . בהחלטת הקונגרס הציוני ר " \ ג בקארלסבאד ( 1923 ) נאמר , כי "הקונגרס הציוני רואה ביקיצתו של המזרח אחד הגורמים החשובים ביותר לבניינו החדש של העולם . " ד"ר יעקב קלצקין ראה אף הוא יעוד " בעבודת הבניין של עמנו ובהתאהדותו עם עמי המזרח הנלחמים על חירותם , " ודוד בן גוריון החרה החזיק אחרי אנשי אסכולה ז 1 בטענו , כי "משמעותה של הציונות היא היותנו מחדש לעם מזרחי , " ולימים אף עשה את העיקרון הזה אבן פינה לנסיונותיו להגיע להסכם שלום עם הערבים " . ז'בוטינסקי נימנה בלא כל הסתייגות עם האסכולה המערבית , כמוהו כמאכס נירדאו , שעליו הוא מסתמך . לא זו בלבד שז'בוטינסקי כופר בהנחה , שרווחה ברבע הראשון של המאה הנוכחית , ואשר לפיד . המערב מתנוון ושוקע , אלא שהמזרח כשלעצמו היה תמיד זר לרוחו . היהודים תרמו ליצירתה של תרבות המערב והם עתידים להיות נושאיה החדשים במזרח . הוא דחה בתוקף אפילו את התיזה האומרת שהלשון העברית היא מזרחית לפי אופיה , ולא קיבל את נסיונם של אלה שביקשו לקרב את המבטא העברי אל המבטא הערבי . מבחינה מוסיקאלית יש לשייר את העברית לאגן הים התיכון , ולאו דווקא לאיזור המדבר במזרח . גם לפרשת יחסי ספרדים אשכנזים תרם ז'בוטינסקי מהגות רוחו , ואף בה יש מן האקטואליות . הוא , בן אשכנז , התאהב בשבט הספרדי של עמנו למן היום הראשון לבואו במגע עמ , 1 ואף נתוודה , כי ב"גילגול נפשות , " אילו ניתן לו , היה מבקש להיוולד ספרדי . אף הוא , דאב לבו על כי בני השבט הספרדי ( על בני עדות המזרח לא דובר במחנה הציוני אלא לאחר גלי העליה ההמונית מיד עם תקומת מדינת ישראל ) לא הוצאו עדייו מקרן זווית שלהם , ומכלול סגולותיהם וכשרונותיהם טרם הועמדו במלוא היקפם לשירות האומה . עם זאת לא טען ז'בוטינסקי למיזוג העדות בישראל , לטמיעתן , אלא , להיפר , לשמירת ייחודן , לסיסגון הפסיפס הלאומי , לפלו ראליזם . בגישתו לבעיה הערבית היה ז'בוטינסקי עקיב עד סוף ימיו . העקרונות ליישוב הסכסור הישראלי ערבי , כפי שנוסחו במאמרו הקלאסי "קיר הברזל" ( בשנת , 1923 אף על פי שכבר ב 1921 טבע את המושג הפוליטי הזה , ( תקפים עד עצם היום הזה . במחנה הציוני לא העלה איש מצע בהיר והגיוני כזה , שאין בו לא מהונאת הערבי ולא מהשלייתו . רק הקמתו של כוח צבאי עברי איתן — חומה בצורה שאליה יתנפצו כל מאמצי הערבים לערער את ריבונות ישראל — תביא בסופו של דבר לידי השלמה מצד הערבי ולהירתעותו מפני נסיונות נוספים לסכל את המפעל הציוני . ז'בוטינסקי לא היה מוכן להתנבא על מועד ההשלמה וההתפייסות . נהפור הוא , בעניין זה לא גילה אופטימיות יתירה . הוא ידע , כי הערבים , מחמת נחשלותם הפוליטית , בשל היעדר מורשת תחושה לדמוקרטיה , לא על נקלה ישלימו 11 ראה , למשל , ספרו פגישות עם מנהיגים ערביים , ת"א , תשכ"ן , 1967— עמ' , 20 בו הוא מעלה את האפשרות שהערבים יסכימו למדינה יהודית "תמורת הסכמתנו ותמיכתנו להקמת פדרציה ערבית בארצות השכנות והתקשרות המדינה היהודית לפדרציה זו . " 12 ראה חוברתו המבטא העברי , ת'א , תר"ץ , עמ' . 9—4 בספרו עם וארץ קמים לתחיה , הוצאה שניה מתוקנת , ת-א , , 1944 כרך א , ' עמ' , 189—188 התריע ד"ר יוסף קלוזנר , בעקבות ביקורו בארץ ישראל לפני מלדומת העולם הראשונה , על 'הסתערבות" — התבוללותם של איכרי העליה הראשונה , מבחינה לשונית ומנהגי וויים , בקרב ערביי הארץ .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help