sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אשר לפני החברה לעתיד לבוא — חסיד הוא ז'בוטינסקי של המשטר הבורגני , היודע לקבוע ל 1 את דרכי התיקון הנחוצים . בהיותו בן המעמד הבינוני יוצא ז'בוטינסקי חוצץ להגנת המעמד הזה , שהושמץ קשות בצל הגל הגואה של הסוציא ליזם הכובש ; סניגור נלהב הוא לחנווני הזעיר ולבעל היוזמה , — נושאי דגל הליבראליזם ותרבות המערב . הוא טורח הרבה להעלות את קרנה של הבורגנות בעיני עצמה ; אין לה מד . להתבייש בהישגיה וגם במפעל ההתיישבות הציוני העריר ז'בוטינסקי את תרומתו של המעמד הבינוני : בכל מעשה ציוני יש שני אגלי זיעה — האחד של הפועל והשני של בן המעמד הבינוני . במאמריו "משבר הפרוליטאריון" מקעקע ז'בוטינסקי את כל סולם הערכים שהציב קארל מארכס במשנתו . הסוציאליזם נתיישן . מחוללו השתית את הדוקטרינה שלו על סמד תנאי החיים ששררו באנגליה ( בעצם "שתי אנגליות" — זו של העשירים וז 1 של העניים ) בעקבות המהפכה התעשייתית . תיאוריו של צ'ארלס דיקנס היו לנגד עיניו של בעל ה"קאפיטאל , " ואולם מאז נשתנו פני הדברים תכלית שינוי . נבואתו של מארכס בדבר 5 ר 1 ליטאריזאציה בלתי נמנעת של החברה במשטר הקאפיטאליםטי נתבדתה . אבי הסוציאליזם לא חזה את השפעתן של המכונה והטכנ 1 ל 1 גיה לצמצום גדל והולך של מעמד פועלי השרירים , עובדי הייצור , ולגידול מספרם של עובדי השירותים , פועלי "הצווארון הלבן . " והרי דוגמא לכך מארצות הברית המתועשת : בין השנים 1967—1947 עלה מספר המועסקים בד . מ 57 מיליון ל 74 מיליון , — ועיקרו של גידול זה במיגזר השירותים ( בתי ספר , בתי חולים , באנקים , אמצעי תחבורה , תקשורת , חנויות קמעוניות , ממשלה . ( ב 1947 הגיע מספר פועלי ה"צווארון הלבן" ועובדי השירותים לכדי מחצית כוח העבודה , ואילו ב 1967 כבר הועמד מספרם על . 60 % שנת 1956 היתר . שנת המיפנה במהפכה כלכלית זו . אין ז'בוטינסקי גורס את הסוציאליזם המבקש להציע פתרון פר 1 פילאקטי לתחלואי החברה , ובתוך כך בולם את תנופת היוזמה של היחיד במשחק החיים האנושי ; תחת זה הוא מציע להיזקק למשנה הסוציאלית העולה מן המקרא ולהשתית את אדני החברה המתוקנת על רעיונות היובל , הפאה , הלקט ושאר מושגי-יסוד עבריים . הואיל ונקודת המוצא שלו היא ביטול העוני , הריהו חותר , בעצם , לעצב את מדינת ישראל לעתיד לבוא בדפוסי מדינת סעד . בכמה מכתביו דן ז'בוטינסקי ב"אקלימה הנפשי" של המדינה העברית לאור מיקומה הגיאוגראפי . מראשיתה של התנועה הציונית המתחדשת קמו בה שתי אסכולות — המזרחית והמערבית . היו שטענו , כי שיבה לציון משמעה שיבה למקו רות התרבות הישנים נושנים שלה במזרח הקדום , ומכאן גם משימתה של הציונות לחזור ולשלב את העם במזרח . היו שנסתמכו על הנחותיו של מונטסקייה , שנתחקה על מקור חוקיו של עם על פי אקלימי מקום מושבו ותנאי חייו מבחינת האיזור הגיאוגראפי : המדבר , השמש הצורבת , רוח השרב , הצחיחות והחום הלוהט וכיוצא באלו גורמים — הם שהטביעו , כביכול , את חותמם על תכונותיו של עם ישראל , וחזקה על התנאים הללו שיחזרו ויעצבו את דפוסי אישיותו של העברי החדש במרוצת השנים . חסידי האסכולה של "ברית שלום" הטיפו ל"התמזרחות , " ללימוד ערבית ולהכרת מנהגי "עם הארץ , " כדי למצוא מהלכים ללבו , להתקרב אליו ולהגיע William Ebenstein , Today's isms , 6 th ed ., New Jersey , 1970 , pp . 24-25 . 10

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help