sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ברוך הוא ומעבירים את רוע גזירותיו . תפיסה זו מנוגדת לציוויליזאציה הסטאטית . אלוהים ברא את העולם כדי שיפותח וייבנה מחדש בידי בני אדם : שינויים חברתיים מתמידים הם מטרת ההלכה היהודית . רעיון היובל הוא אמצעי ראדיקאלי כנגד התחפרותם של מעמד רכושני או חברת בעלי קרקעות . התנ"ד רוצה בחברה דינאמית ועל כן הוא מתנגד לסוציאליזם הגוזר על החברה מתכונת קבע השמה קץ לשינויים . " מה יהיו פני החברה במדינת ישראל לעתיד לבוא ? דיוניו של ז'בוטינסקי בבעיות הסוציאליות נעים לאורך שני צירים ; האחד מעוגן בנסיון ליישב את סכסוכי העבודה שהביאו כמעט למלחמת אחים בישוב העברי בשנות ה 30 הראשונות , והשני — בהצעה לעיצוב מבנה קבע לחברה מתוקנת . עם זאת , מובן , ששני הצירים יונקים זה מזה ומשפיעים זה על זד , אהדדי . אשר לתקנת השעה — יסודה בהכרת עליונותו של האינטרס הלאומי . כל עוד שרוי המפעל הציוני בתהליך התיישבות , וכל עוד לא הוגשמה המטרה הסופית ( וממילא , לרוח ימינו , כל עוד לא הגיעה מדינת ישראל אל המנוחה ואל הנחלה ) — אין מקום למלחמת מעמדות , ומן הדין לשעבד כל אינטרס מעמדי וכיתתי למען האינטרס הלאומי . משטר התיישבות תקין מחייב שקט תעשייתי , הסכמה לפשרה , נכונות להקרבה , הליכה משותפת , שכם אל שכם , לעבר היעד הלאומי . לפיכך הציע ז'בוטינסקי לבטל את השביתה וההשבתה , לכונן לשכות עבודה נייטראליות ולהנהיג משטר של בוררות חובה . הצעותיו אלה עוררו עליו את חמתם של יריביו במחנה הציוני שהאשימוהו בפאשיזם , בטיפוח נטיות ריאקציוניות , והכפישו את שמו כ"אוייב הפועלים . " טענתם היתה שהוא מבקש להעתיק את משטר הקורפוראציות של איטליה הפאשיסטית על כל המשתמע ממנו . האשמה ז 1 לא היה לה כל שחר . שנים רבות עוד לפני שהנהיג מוסוליני את הקורפוראציות כבר דנו הוגי דעות שונים בהצעות שמגמתן היתה להחליף את הפארלמנט המדיני ב"פארלמנט סוציאלי , " או ב"פארלמנט כלכלי , " או "תת פארלמנט כלכלי , " והכוונה היתה להפריד בין הסמכות הפוליטית במדינה לבין הרשויות הקובעות את מסגרות החברה ואת זיקת הגומלין בין העובד והמעביד . גם ז'בוטינסקי דן ברעיון "הפארלמנט הפונקציונאלי , " והבעיה טרם ירדה מסדר יומם של חכמי המדינה עד היום . ואולם בינו לבין הפאשיזם אין ולא כלום . כידוע אין ב"ד 1 קטרינה הפאשיסטית" כל חידוש רעיוני ; להיפר , עיקריה שאולים רובם ככולם מהשקפות מגוונות בתחומי מחשבה שונים : יש בו משהו מן הסינדיקאליזם ומתורתו של דוח' סורל " ) הרהורים על האלימות ( " ומהגל — ערב רב של מוע £ גימ . קדם לו למוס 1 ליני גבריאלה ד'אנונצי , 1 שפרסם חוקה לפיומה לאחר כיבושה בשנת , 1919 ובה נתכוון לכונן משטר ק 1 רפ 1 רא טיבי על סמך העיקרון הפונקציונאלי , — לרתום את כל המעמדות ( מעסיקים , פועלים , סוחרים ) למשימה אחת שמגמתה הגברת הייצור ואיסור מלחמת המעמדות . אבל ההבדל היסודי בין משטר הקורפוראציות לבין הצעותיו של ז'בוטינסקי נעוץ בכך , שבאיטליה מיבנה המדינה הוא אטאטיסטי — מדינת משטרה וקסרקטין , ואשר בה מקור כל הסמכות הוא הרודן , ואמצעיו הם טרור ודיכוי חירויות הפרט והשפלת האדם עד דכא — ההורית שכנגדה מתקומם ז'בוטינסקי בכל נימי נפשו . Hadar , New York , November 1940 , p . 99 9

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help