sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המשטרה , הקסרקטין . החברה האנושית היא קודם כל איגוד מרצון , ועל כן היא מבקשת לקבוע סייגים לסמכויות המימשל ! "השלטון הממלכתי חייב להיות כמעקה בחדר המדרגות — מעדה רגלו של אדם , יוכל להישען , ועל כן נחוץ המעקה בהחלט ; אך אלן צורר בקביים בשביל כל פסיעה וכל מדרגה . השוטר מועיל וטוב , כשהוא עומד על משמרתו בקרן רחוב , או כשהוא מופיע בתשובה לקריאת חרדה : בשום מקום אחר , לא לעיתים קרובות יותר ולא בצורה אחרת . האידיאל הממלכתי של המאה הי"ט ניתן להגדירו כלהלן < מדינה 'מינימאלית , ' או , אפשר , בניסוח חריף עוד יותר — אנארכיה מתונה , או על כל פנים 'א קראטיה " . ' ברור איפוא שהוא דוחה מכל וכל את תיזת היסוד של ה 1 בס , ואינו יכול לסמוך VT גם על תיאור שמתאר הוגה הדעות האנגלי הזה את האדם הקדמון ב"מצבו הטבעי . " ובביזור סמכויות השלטון יש משום ערובה לפירוק מוקדי כוח שפגיעתם רעה ואשר אחת תכליתם — לכוף על היחיד את דעת זולתו . דרכם של מוקדי כוח להגביר את עוצמתם , וסופם שהם מנביטים את ניצני המשטר הטוטאליטארי . חשש כזה מפני ריכוזיות יתר — הוא שהניע את תומאס ג'פרסון להתנגד להאדרת כוחו של המימשל הפדראלי בארצות הברית , ולהציע לחלק את המדינה ליחידות שלטון זעירות ולשיתופו של האזרח בקביעת גורלו . ז'בוטינסקי היה דמוקראט והאמין בשלטון הרוב , אך הוא דגל בדמוקראטיה דינאמית , מתגוננת . מורד היה מעצם ברייתו והכניעה היתה זרה לרוחו . משחר נעוריו לא קיבל את תורת הפשרנות לשמה , ובכל מצב התקומם נגד כל עמדה שיסודה בשוויוךנפש והיא מטפחת תוחלת נסתרת לתיקון העוול שייעשה ביום מן הימים , בחסדי שמיים . לעולם חייב היחיד לראות עצמו קאטאליזאטור המסייע בתהליך השינוי . אף הוא קיבל את הנחת היסוד של לוק וג'פרסון המכירה ב"זכות למרוד . " 7 ברוח לוחמת זו ראה אחד מסימני ההיכר של המאה ה , 19 והוא מונה כמה מנושאי דגלה : גאריבאלדי , גלאדסטון , לינקולן , מיצקביץ , ' היינה , הוגו , ליאופארדי , ניטשה , איבסן , ויטמאן , לאסאל , ז'ורס , ואפילו קארל מארכס : ... " לכולם משהו משותף , והוא הוא רוח המאה התשע עשרה . כל אלה היו מלבי אש , מסיתים , משחררים ; כולם , איש איש על פי דרכו , טרחו ועמלו למען לא ישכח גם הירוד שבירודים , כשיראה במקרה את בבואתו במראה , לעמוד דום ולקרוא בקול : כבוד ועוז לך , הוד רוממותך . " השקפת עולם זו עולה לו לז'בוטינסקי גם מן המוסר היהודי : "היהודי היה תמיד מהפכן . אלוהי ישראל אוהב מורדים . נביאי ישראל וקדושיו טוענים כנגד הקדוש '' 5 מרד הזקניפ , " כתבים , אומה וחברה , ירושלים , תש '' י , עמ' . 230 John Dewey , The Living Thoughts of Thomas Jefferson , London , 6 . 7 1946 , p . 56 ג'פרסון ראד , בזכות לו ערובה לקידמה האנושית , השתקפות נאמנה של הדמוקרטיה . כל הטוען ש"ארוךהברית קדוש מדי מכדי שאפשר לגעת בו , " שולל את הדמוקרטיה מיסודה . במרד ראה אמצעי להזזת האנושות מקפאונה , '' שסתום בטח ן" כנגד דיכוי : "איזו מדינה יכולה לשמור על חרויותיה אם אין מזהירים מפעם לפעם את שליטיה שבני עמם משמרים בלבם את רוח ההתנגדות ... ? מן ההכרח לרענן מפעם לפעם את עץ החירות בדם פאטריוטים ועריצים . זהו הדומן הטבעי שלו . » שם , עמ' . 66 , 20 8 'מרד הזקנים , '' עמ' . 227

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help