sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1008

בלורית , אולם מסודרת בטכס ידוע . כאן דיברו על בלורית כעל מה בכך , כעל מובן של רשלנות . מבין אני , שאדם שנתקל במעצורים של יום יום אין ראשו ולבו נתונים לצורה ולסדר . יש ציונות של די לוקס , ולעומתה - ציונות הפרך של פלוגות הגיוס בראש פינה והכותל . בתנאי הפרך מר כינים ראש לפני מהלך החיים ונכנעים לו . והנה קם אדם בינינו , שברגעים כאלה מצא כוח בנפשו לא רק להתגבר על הפחד , אלא אף על האדישות . לא הרכין ראש , ואת כל הטכס של בן מלך קיים . חשובה המיתה ביופי . את זה לא נשכח . בכלל האשליות יש גם כזאת : עוד מעט ותבוא הגאולה : קודם לא הבינו אותנו וסבלנו לאין שיעור ולאין ערוך , אבל הנה יום בא ועם ישראל יתייחס אלינו כאל בניו , וייתן גם לנו ליהנות מכול הדברים הטובים . אולם אשליה היא , שתתגשם רק כשתחדל בית"ר להיות בית '' ר . אינני יודע , אם בית"ר תקטוף את פרי חינוכה . ליהווי ידוע לכם ו אלוהים ליגון בחרתנו . עוד פעמים רבות תעמדו בארץ ישראל ובגולה לפני ניסיון לוותר על הטכס , על ההדר , שהרי מי חושב עליו ברגעים של סבל קשה / ואני אומר לכם : א ל תוותרו ... עקרון זה , שבית"רי הוא בן מלך , אולי יש בו כל התורה הבית"רית , קיצור של תורת פינסקר והרצל , וגם מן היפה שבתורת אחד העם , והתמצית של כתבי הקודש . ממרגליות אלו נעשה הכתר הבית"רי . אתה מלך ובן מלך . יבוא אשר יבוא , אולם אתה אל תשכח , ואל תיכנע לדעת הקהל . אל תקבל את מינהגי הרחוב . אתה השליט , ועליך לשנות את היהודים . עברית - ? אתה תהיה יוצרה . המשק : — אתה תתקנו . ואף כיצד ללכת לתלייה תלמד את היהודי ואת שאינל יהודי . איננו חייבים לחטט בעובדות : ההיתה או לא היתה מישמעת . אין זה עסקנו . שלושה יצאו לדרך המלך . לא התכוונו להרוג , ולא הרגו . הם רצו לשים קץ למצב , שדמו של יהודי מותר , ודם של לא יהודי אסור . מצב כזה אסור שיהא קיים . ואם יש צורך , אזי לאחר מעשה , אני ראש בית"ר , נותן לך בן יוסף ולשני חבריך פקודה לצאת לדרך המלך ולעשות את אשר עשיתם . יישר כוחך , בן יוסף ! נכון עשית . את פקודתי מילאת . אני שולח לך אות הצטיינות . גם התליין שאל את עצמו : כלום כדאי היה לעשות את הדבר הזה . י הוא , התליין , חשב , שאולי ישפיע פסק הדין על הנוער העברי . סוף סוף והנוער היהודי הוא בעל שכל ואוהב את החיים , נלמד אפוא אותו לקח . הוא ושולחיו טעו מרה . לא עבר שבוע ימים מלאחר תליית בן יוסף והחלו להבין את טעותם . ועכשיו , לקודשי תנועתנו , למזבחותיה , נוסף עוד אחד . על ברכתנו 'תל חי' נשמעת תמיד ברכת תשובה . ' תל חי , ' אבל זה עשרה שבועות , שלברכתנו 'הלחי' מצלצלת באוזני התשובה : 'גרדום . ' הגרדום נעשה קדוש אצלנו . עדיין איננו מבינים את הלקח שבדבר . סוף סוף , בתל חי נוצחו תרומפלדור וחבריו . הם נהרגו שם , ובכל זאת מזכירים אנו את המקום והמלים - כמזכרת ניצחון . גם הגרדום הוא מקום של קורבן , ולא מקום של ניצחון . אלא מי יודע דרכי רוח אלוהים . יש בהיסטוריה דוגמא של עם , שאבדה מדינתו . לא נשארו בו לא סופרים ולא מנהיגים , נשאר רק איכר , שאף קרוא וכתוב לא ידע . נשאר מיזמור , נשארה אגדה . אני מדבר בסרבים וב שירם 'שדה קוסובה . ' שמה נהרגו לפני 450 שנה טובי בני-העם . את הכול שכחו , ורק את שיר המפלה הזאת לא שכחו . מסביב לשיר זה התארגנו והתאספו במשך ארבע מאות שנה עד שהגיע הזמן ובשם מפלת קוסובה אירגנו את המרד . תל חי וגרדום — לקח הם של ניצחון , לקח לשיחרור ולהתעוררות . גם זאת למד הנוער העברי . מתוך הכרה עמוקה אוכל להגיד , שבין תל חי והגרדום נקלע ברגע זה קיבוץ של צעירים . איננו יודעים מי הם ומי עומד בראשם . מכאן אינם מקבלים פקודות ואמרים . מקום מגורם - בין תל חי והגרדום . מי יודע כמה מהם ייפלו , או בתל חי חדשה או בגרדום עכו . רוצה אני , שידעו הם , והכול , שיש בארץ ישראל בונים , ואנו משתחווים בפניהם . גם אלה שבנו מיבצרים , שרגל בית '' רית אסור לה לדרוס על מיפתנם , גם את אלה אנו יודעים לכבד . יש סופרים ומשוררים , מורים ורופאים . אנו יודעים לכבד את ערכם של כל הבונים . כולם רבה זכותם כלפי תנועת התחייה בישראל , אולם אלה המתלבטים בין תל חי והגרדום עדיפים מכול שאר בני ישראל . לא רק בפטיש ובכסף - בדם בונים את הארץ . קודם כל בדם ואחר כך בפטיש ובכסף , כי דם המרד הוא טל המפרה את האדמה . בן יוסף וחבריו גרו בראש פינה בצריפים . אחרים — בארמונות ישבו . אבל אני אומר : אנחנו בנינו את הארמונות . אנחנו נפחנו בהם את נשמותינו , ועוד תראו , שאנשי העמק יקיצו בקרוב , יקומו וירכנו ראש

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help