sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1007

מנהליה הציגו לעצמם את השאלה : הייתכן הדבר ו סוף סוף , עשו את שלהם התנאים האובייקטיביים של הגיטו - החיים 'ברפש , בגוב ריקבון ועפר' ? אומנם , היתה תשוקה ושאיפה לגזע החדש והמרומם . אבל תשוקה אינה עדיין עובדה קיימת . מי יודע , חשבנו , אם תשוקה זו שינתה את לבות הנוער - ? ידענו את דלותנו וליקויינו . ידענו , שאפילו ההכשרה ההגנתית היא רק פרק של תרגיל , שהחינוך לא שיפר את הנשמות , ורק יצר קסם לאוויר אחר , לקיום חדש , לשינוי ערכין פנימי . ועש הספק כירסם : הנצליח לשנות את פני המציאות ואת מהותנו ז ואם נצטרך לעמוד לבחינה רצינית - כלום נעמוד בה ? מי יודע : עבדים היינו , ואולי גם נשארנו עבדים ? אלוהים והגורל ערכו לנו בחינה לפי כל הכללים של ניסיון . לא בחרו כמצטיין , במנהיג , ולא בחרו במורה , אלא בפלוני אלמוני , אלא בתלמיד , כאילו על ידי הגרלה . אמר הבוחן-השגיא : לפני המון של עשרות אלפים , שהעזו לומר , שיוצרים הם גזע חדש . טוב - נראה ... ובעיניים עצומות תחב הגורל את ידו והוציא את האלמוני , את הבחור ההוא . את הלקח למדנו . ויודעני : יש חסרונות וליקויים בשיטתנו , ויקרה לפ עמים , שהמורה הוותיק שלכם ידבר בטכס פומבי , בישיבת הפתיחה , על בית"ר כעל 'שטאאטס ער האלטענע באוועגונג' [ תנועה ראויה למלכות , [ וכעבור שש שעות יתאכזב ... הקשבתי יפה יפה במשך היומיים לשפתכם - לנאומיכם - וכשומעי כל זה ברצוני לומר לכם : הוי בית"ר , בית"ר ... עד מה הינך רחוקה עדיין מהתורה שבעצמך יצרת . ובכול זאת : מעל לכול זה קיים זוהרה של הבחינה ההיא — לא נכשלנו בה . בן יוסף היה בא כוחנו , בא כוח תנועתנו ; בן יוסף בא להראות לעולם כולו מה היא תנועתנו , ולא רק בשאיפתה וברוחה , אלא במעשה וביישו ת . לבי דווה , שאת ערכנו בדקנו על סדן של טראגדיה מרה . ואולם : מי יודע ז אולי אין בכלל לעם , לתנועה , לרעיון , שטח-בדיקה אחר מסדנה של טראגדיה ? הבחינה הצליחה , ומהגרדום ההוא קיבלנו אישור לחמש עשרה השנים הראשונות לקיום תנועתנו . והקול הנשמע משם הוא : זוהי הדרך ... קדימה ... נלך הלאה , למרות הכול , בדרך זו . ולקח שני למדתי : - אחד מידידי באנגליה סיפר לי על דבר שיחה , שהיתה לו עם הסרג'אנט האנגלי , שהיה המפקח על תא המוות של הצעיר מראש פינה והיה עד ראייה ללילו האחרון . ידידי שאל את השוטר : - מהו הדבר , שהפליא את כולכם ביותר במאורע ההוא ן הרי ודאי לא פעם אחת הייתם עדים להבאת אנשים לתלייה , ומספרים שנם הערבים בעכו הלכו לתלייה כגיבורים . אמור , בבקשה : - במה שונה היה הבחור מראש פינה מן האחרים ? תשובתו של השוטר היתה : — מה שהפליאני ביותר היתה העובדה , שעד רגע חייו האחרון לא הזניח את מה שנקרא 'טכס ' . ראיתי אנשים ההולכים לתלייה בראש זקוף , אולם כולם - בשעות חייהם האחרונות , כשתקוותם האחרונה לחיים נכזבת — הזניחו את ה'טכס ' . מה איכפת , אם אשב בכה או ככה ן בין כך ובין כך הגיע הסוף . מה שהפ ליאני היה , שהבחור מראש פינה לא שכח את ה'טכס ' . הוא חשב ! מה יאמר , מה ילבש ? ובשבע בבוקר , רגעים אחדים לפני תלייתו ניקה את שיניו . טכס כזה עדיין לא ראינו מימינו . הוא לא ויתר על האצילות . בכתר דויד נעטר , באור ובסתר שמר על הכתר . זהו הלקח . ואין זאת גוזמה כלל . מותר האדם מן הבהמה — זהו הטכס . מהו ההבדל בין בן תרבות לבין הפרא ז - הטכס . כל דבר גדול בעולם הוא — טכס . תרבות היא - טכס . מיש פט — טכס . כיצד מתקיים מישפט בבית הדין , אם לא בדרך של טכס ן היושב ראש פותח את הישיבה ומוסר את רשות הדיבור לקטיגור , ואחרי כן לסניגור . וכיצד מזמינים את העדים ז קודם לגביית העדות שואלים את העד לשמו , אף שהשם ידוע הוא . יודעים שהוא אדם ישר , ובכול זאת משביעים אותו . בטוחים שהעד השני הוא שקרן , ובכל זאת מצווים לו להישבע . ואם שכחו את הקטן שבטכסים — הרי אין פסק הדין עומד בתוקפו , ואז בא העירעור . והחופש מהו ז — כלום אינו ביטוי לטכס ידוע ז בחירות — אף אם יתקיימו לפי דיקדוקיה וכלליה של חוקת הבחירות הדימוקראטית ביותר — אם תימצא בקלפי פיתקה מיותרת , אפילו יודעים שהנבחר בגליל הבחיחת ההוא ייבחר בכול אופן ברוב דעות מכריע - ייפסלו . אם אין טכס — אין חופש . ואולי החשוב מכל החידושים , שבית '' ר ניסתה להכניס לגיטו , היה פולחן הטכס . התילבושת המיוחדת היתה מוזרת לפני חמש עשרה שנים בעיני הקהל העברי . וכן נם כל שאר המינהגים — לעמוד כהוגן , ללכת בצורה נאה , וכדומה . סיפרו לי שבארץ ישראל יש אדישות כלפי מה שאני קורא בשם טכס . מצטער אני מאוד , שחברינו , משנפגשים במציאות המרה של החיים היום יומיים ובעבודת הפרך , מתחילים להזניח את הטכס . השתמשו במלה בלורית . אני זוכר את ימי נעורי - גם לי היתה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help