sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1006

נספח ב משא על שלמהבן יוסף מנאום זאנ ז'בוטינסקי בכינוס העולמי השלישי של בית " ר ( וארשה , 3 ו ( 1938 . 9 . כל שאני מרבה לחשוב על שלמה בן יוסף , יותר ויותר מתגלה לפני , שיש דימיון נסתר בין הדמות הזאת ובין בית"ר כולה . אחת מהגזירות השוות שבין הצעיר הזה לבין הסתד חתו היא זו , שקשה למצוא את הנוסחה , שתבליט את כל התמצית שבחיזיון זה . הנני מטפל בבית " ר כחמש עשרה שנה , וכששמעתי היום מעל במה זו מנואמים אחדים את השאלה שהוצגה לפני חמש עשרה שנה : — בית " ר מהי ן וכשהאזנתי לשאלה זו עלה ברעיוני , שגם כיום אינני יודע לתת תשובה . כשאני מתאמץ לחדור עמוק למאורע ראש פינה ולזה שהתרחש לפני חודשים אחדים בעכו , ומשתדל למצוא פירוש למאורע ההוא ולהסביר לעצמי : מה נשתנה ? מהו ההבדל בין מיתה זו ובין שאר המיתות - איני מוצא פיתרון . חושבני , שחיזיון זה יישאר חידה לדורות — פרק של אותו ההוד הנסתר , שלמענו חי האדם , ושבגללו קיימת תבל בכללה . לפעמים תיפול קרן אור על פינה זו או זו של ההוד הנסתר , ובני אדם לומדים משהו מזה : — היום לקח אחד , ומחר לקח אחר . אבל מה שנתהווה בנפש הצעיר ההוא בלילה הלז , ובקבר - לא נבין לעולם , כי נפש זו מנפשות הקדושים והטהורים היתה . הוא היה חייל אלמוני . לא ביקש הצטיינות , וגם לא קיבל אותה . לא נשכח , שבתוך הדמות הזאת נפח הקדוש ברוך הוא נשמה יוצאת מן הכלל . אין הרבה , ולא תרבינה נשמות כאלו , ולא כל אחד מאתנו הוא בעל נשמה כזאת . אנו משתחווים לפניה ונזכור אותה לעולמים . אם גם אין אנו תופסים את התורה הסוערת , הנובעת מההוד ההוא , נשאף תמיד להבינה וללמדה . אין זאת אומרת , שמותר לדבר תכופות עליה . לא ... בטכס המוקדש לזכרו לא נעים לי לבטא את השם . יותר נוח לי , בדברי עליו , להזכירהו בתורת הקדוש , הגיבור , החייל הבית"רי מראש פינה . כשצריך אני להזכיר את השם הזה , חש אני מעצור פנימי , כאילו לא הייתי ראוי לשאת שם זה על שפ תותי . הרגשה זו טיבעית ובריאה היא . אל נא ייעשה השם לדבר של חול . תמיד תחשבו עליו , ורק לעתים רחוקות מאוד - תדברו . ובפרט נימנע מטעות אחת - לא נתווכח עליו . נשמות שפלות שבישראל , שהיו בשבוע הראשון לתלייה מוכי תימהון , התחילו לנהל מעין 'ביקורת המיקרא' בזעיר אנפץ , ולנסח את האגדה של גרדום עכו : אם באמת דיבר דברים אלה או אחרים ז אם אמת הדבר , ששר את שירנו ז ואם אפשר היה לשמוע את קולו במרחק 24 מטר מן המקום שבו עמדו ששת הבית"רים / שבאו ליטול את ארונו לקבורה / ל . והנפשות השפלות אומרות : - אי אפשר . שימעו לפיכך לעצתי : אל תתווכחו . זיכרו : מסביב לבן יוסף אין ויכוח ; יש שתיקה , הרכנת ראש , התאמצות להבין וללמוד . זיכרו : לא טוב , שיופיע מחר בעיר זו או זו איזה ננס רוחני ויספר , שמכיוון שהוא זרק אבן בחלונו של היכל ידוע , רצו להכותו , או היכוהו , או שלחו לו מיכתבי איום . רק בשבת שבתון , בשעה שבגדיו הם בגדי טוהר ובהיותך עומד במקום הקדוש ביותר — ראוי אתה להזכיר את השם . מהו הלקח שלמדנו ממנו ו — פרקי השיעור , כפי שאני תאה אותם כיום , אלה הם : לפני חמש עשרה שנה צץ במוחו של הנוער העברי - קודם בריגה , ואחר כך בערים ובמדינות אחרות , הרעיון לנטוע בלבבות הנוער העברי תשוקות למושגים , שהיו זרים ונוכרים ליהודים . יחס כזה למושג מלכות לא היה בגיטו . שם לא הבינו מה זה : הדר , נשק , צבא . החלה תנועת הבית"ר .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help