sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1004

עלינו לקחת מה שהפחה נותן 1 ומה יהא על המצוקה והדחקות אם נגיד 'הן' ו זה לא איכפת להם , כי אינם שומעים את הריאליות הגדולה , השחורה , של גיאורגי השחור . כל אלה שחשים בריאליות זו אומרים ל א . ואני אומר : צר לי מאוד , אבל אנו מוכנים להסיק את המסקנות האחרונות : ראש הכפר לא ילך אל הפחה . גם זהו סימן של הנוער . צעירים הם אלה החשים את כאב העולם ככאב כללי , אלה השואבים תקווה מכאב העולם , אלה שיש להם הכישרון לחוש שהדבר הוא אפשרי . אז אומרים להם , שהם שוביניסטים , מרחיקים לכת יותר מדי , דורשים יותר מדי . נפלא הדבר . יש בקורות הסיפרות , ואפילו בהיסטוריה הסוציאלית , דמות שדרשה פעם יותר מדי . כשתעיינו היטב בהיסטוריה של מוסדי העזר הסוציאליים באנגליה , שהיה להם ערך מכריע בשביל כל אירופה , תמצאו שההת פתחות של nbnrin Poor Law אחר פירסומו של ספר אחד , 'אוליבר טוויסט' מאת דיקנס , שהשפיע על התקדמותה של הריפורמה הסוציאלית באנגליה בערך באותה מידה שהשפיע 'אוהל הדוד תום' בארץ אחרת ובהזדמנות אחרת . שם מתואר כיצד דאגו לילדים היתומים . הילדים הללו חיו בבית יתומים מזוהם ונורא . אחר כך מסופר דבר שקנה לו פירסום . המשגיח מחלק את המרק . מאתיים ילדים יתומים יושבים אל השולחן בנימוס . כל אחד מקבל קערת מרק ולחם , ומשגיחים על כך שיתנהגו בנימוס . פתאום קם ילד אחד ממקומו , ניגש עם קערה ריקה אל השולחן ואומר : ' רוצה אני עוד . ' ודיקנס מתאר ברצינות איומה את ההתרגזות שפרצה אחר מעשה זה . המשגיח סיפר את הדבר לפקיד הראשי , וכל אחד סיפר לחברו : ילד אחד דרש יותר . מה דרש הילד ן כלום דרש שיתנו לו יותר ? לא , הוא דרש שיתנו לו ד י ש ב ע ו . תן לי מקום וקרקע , שיספקו את צרכי הנורמאליים , כדי שאפשר יהיה ליישב שם משישה עד שמונה מיליונים בני אדם שמתייחסים אליהם כאל כלבים . ועל כך באים לידי רוגז . אפילו בישיבת הוועד הלאומי נושא הפקיד נאום ואומר , שהרביזיוניסטים הטיפשים הללו דורשים יותר מדי . אוליבר טוויסט היה זה שהציל את כל יתומי אנגליה , כי המלים הפשוטות שלו זיעזעו את מצפון עמו . שנתיים כתבו על ריפורמה זו ואחר כך הוצאה לפועל . אוליבר טוויסט , שמעולם לא חי , הציל את כל הילדים מפני שהגיד את האמת כולה , מפני שחש את העוני והמצוקה , מפני שדרש מה שהיה חסר לו . היודעים אתם מה היה ההבדל בין אוליבר טוויסט ובין שאר הילדים ? אוליבר טוויסט היה צעיר , הארורים — לא . זהו מה שאנו קוראים בשם נוער . זה כל מה שרציתי להגיד לבית"ר . בעצם , הלא כולנו יודעים שבית"ר חלום הוא . אנו חולמים על נוער יהודי , שבתכונות נפשו יהא שונה מן הנוער של עכשיו . עמוק מכל מה שהזכרתי פעם הוא המושג 'הדר' בהלך המחשבות הבית"רי . כל כך קשה לתרגם מלה זו . בביתי נמצא ספר התנ"ך בלשונות שונות וחיפשתי בו את תרגומה של המלה 'הדר : ' ' הוד , ' 'זוהר , ' 'פאר , ' 'כבוד . ' כל מתרגם חיפש , כפי הנראה , את הביטוי הנעלה , הנאה והנשגב ביותר בלשונו כדי לתרגם מלה זו . כיצד יכולים היינו אנו לתרגם את המלה 'הדר ' ו בית"רים , היו צנועים . הבינו : אתם רחוקים עדיין מן האידיאל שלכם . אבל משהו יש בבית"ר : בית"ר היא נוער , בית"ר צעירה , היא צריכה להרגיש תמיד , שמה שראש הכפר מציין כדבר בלתי אפשרי , אפשרי הוא . כשמצלצל הפעמון של המצוקה האנושית , הרי פועם פעמון זה בלבותיהם של המשתייכים לנוער . לעולם אל תתעצבו , בשעה שרע לנו . אל תתביישו , בשעה שיאמרו לכם : סוף סוף מה בניתם , עקרים אתם , הביטו נא אל עבודה גדולה זו בארץ ישראל , שאפילו הריביזיוניסטים מדברים עליה . מהי נחלת בית"ר שם ? אפס . היודעים אתם , מה פירוש הדבר ז בכול העולם אוספים כספים , כספים אלה לוקחים להם האחרים , לכם אין נותנים כלובו . בזמננו אי אפשר לבנות בהתלהבות בלבד , דרושים כסף וחריצות . אין זה חידוש בחיים היהודיים כשאומרים : שם עומדים הבתים שלי , אבל מי אתה ן לפני מאות שנים , בכול קהילה יהודית , בגיטו של הגלות , היו בני אדם שהתפארו : יש לי ביית , לך אין , לפיכך אדם גדול אנוכי , ואולם אתה , דלפון מסכן , מי אתה ומה יש לך ז זוהי מעשייה ישנה נושנה . וכלום חושבים אתם , שאותם האנשים המתפארים בזה שהם בונים , בונים מפני שהם פועלים טובים יותר , מפני שמסירות נפשם גדולה יותר ? לא , הם מתיהרים בזה , שיש להם כסף יותר . ההבדל הוא הכסף , גאוותם היא הכסף . מכאן נובע ה'מרץ' של בני האדם הללו . כל הפאתוס שלהם מרוכז בכסף ואפשר אין זה טיפשי כל כך . אבל כשעומדים לפני כס המשפט של ההיסטוריה , הרי שייך העתיד לא לעשירים , אלא לעניים . בארץ ישראל אין מדברים ברצון על ארץ של חלוצים . סוף סוף מהו חלוץ ן חלוצים היו אלה , שירדו במאה ה 7 ו מאנגליה הע

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help