sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1003

האחרים אומרים י , זו קדחת , לכו אל הרופא ! בפולקלור הסרבי יש אגדה על קארא גיאורגי . אולי שורשה היסטורי . לא אדע אם אותו ספקן , המופיע באגדה , אביו של קארא גיאורגי הוא , או ראש הכפר . אני אחשוב אותו לראש הכפר . בכפר סרבי היה נער ושמו גיאורגי . ביום בהיר אחד לקח את רובהו והתכונן ללכת . הרגיש בזה ראש הכפר , שהנער נראה כחשוד בעיניו , ושאל אותו לאן הוא הולך . גיאורגי ענה לו : אני הולך אל בין ההרים כדי להתחיל במרד הסרבים , אני הולך להילחם . ראש הכפר אמר : לא טוב הדבר , יישפך דם רב ; מימי מפלת קוסובו החליט האל הטוב , שהסרבים יהיו מוכנעים ומשועבדים , אולי יבוא הצאר הרוסי וישחרר אותנו . ניאורגי אמר : אני מאמין שהסרבים צריכים להשתחרר ולפיכך אני הולך . על כך ענה לו ראש הכפר : אסור לך לעשות זאת , כי הרבה דם יישפך . מוטב שתמות ובלבד שלא יקרה דבר כזה . הישבע , גיאורגי , שלא תעשה דבר זה , ואם לא - אלך לפחה ואתה תיתלה . על זה ענה גיאורגי : ראש הכפר , מוטב שתמות משיישאר העם הסרבי בשיעבודו . והוא המית בירייה את ראש הכפר ומשום כך קיבל את השם 'קארא ' , השחור . קטע כזה של פולקלור אפשר למצוא אצל כל העמים . תמיד יש התנגשות בין ראש הכפר ובין הנוער . אין כל קשר בין הנוער ובין הגיל . בני נוער הרי הם אלה שיש להם הכישרון להרגיש מהו הדבר הניתן להתגשם . כל אלה המרגישים מהו הדבר שאפשר להגשימו , אף על פי שהוא נראה לאחרים בלתי אפשרי , שייכים לנוער . אני חושב שתנועתנו ובית"ר , המאמינות בכול מיני פלאים , הן תנועות של ריאליסטים אמיתיים . עוד קודם המילחמה העולמית קרא מאסאריק למיפלגה , שעמד בראשה במורשון האוסטרי , בשם מיפלגת הריאליסטים . הכול לעגו לו : 'הרי אתה האידיא ליסטן , החולם , קורץ עין אל כל התנועות , ואפילו אל התנועה הציונית ' . כפי שאנו רואים , היתה זו אמת ? הוא היה הריאליסטן הגדול ביותר . הריאליסט האמיתי - זהו הנוער . בשעה שאני הולך לשוח ביער שומע אני את המיית הרוח , אבל איני מבין את לשונו . אומרים , יש בני אדם שמבינים את לשון החח , הרוח מספר להם אם יהיה קר היום או חם , והציפורים מספרות להם דברים אחרים , וכך הם מטיילים להם להנאתם כבבית ספר , ואחר כך הם מספרים לי מה שאני לא שמעתי . מיהו כאן הריאליסטן ? ובך הוא הנוער . הוא חש בריאליות , בזו שנמצאת מתחת לשטח העליון . יש בני אדם המוצאים מיים במטי-קסם . הצבא האנגלי השתמש במטי קסם אלה בארץ ישראל כדי לגלות מעיינות מיים בהרים . אלה הם ריאליסטים . הם חשים בדבר . אנו המתהלכים ואומרים 'אלה אבנים וטרשים , כאן אין מים' — אנו אין אנו ריאליסטים . ריאליסם מופלג זה הוא ארזת התופעות , שאנו קוראים לה בשם נוער . נוער זה עליו למלא עוד תפקיד אחד . הריאליות הג דולה ביותר היא הסבל האנושי . אם יש ברצונך לדעת אם מישהו צעיר הוא , שאל אותו אם הוא חש בלבו את המצוקה האנושית . יש כיום תחום ענקי של הסבל האנושי . רק פיתרון אחד ויחיד יש למצוקה זו : עלייה המונית לארץ ישראל . ידידי הצעירים שבפראג , אתם תמצאו מחר צעירים אחרים שלא באו הנה , מפני שלא ידעו על כך או מפני שראש הכפר לא נתן להם לבוא . הגידו להם את הדברים הללו : אתה בן 13 שנה . אם אבא או אמא לפעמים - בשעה שאתה כבר ישן — מדברים על אודותיך , הרי אורגים הם כל מיני חלומות . האב אומר : אתה מוכרח להיות דוקטור . האם אומרת : לא , זה מסוכן מדי . טוב יותר מיקצוע שקט , למשל עורך דין . הדודה אומרת : אין זה מודרני , הטוב ביותר הוא — מהנדס . הדוד הוא מן המבקרים והמחטטים , הוא אומר : תשוקת הנוער למיכללה היא מגוחכת , יהא לסוחר . אבל שם , במיזרח , בתחום המצוקה היהודית , חדלו מזמן לארוג חלומות . שם יודעים י יהיה דוקטור - ירעב , יהיה עורך דין - ירעב , יהיה מה שיהיה — ירעב , לא תהא לו מישרה , לא תהא לו עבודה . אימת זאת לצעירים , שראש הכפר אסר עליהם לבוא הנה . הנחמה היחידה שם היא ארץ ישראל . המצב כיום עדיין טוב בהשוואה למה שיביא המחר . אנו זקוקים למקום בשביל שישה - ואפשר בשביל שמונת או עשרה מיליונים . בא ראש הכפר ואומר : אותה קרן זווית בארץ ישראל , שמציעים לנו , גדולה היא למדי ; בוודאי יהיה שם מקום בשביל מאה עד מאתיים אלף איש . בעלי דימיון אחדים אפילו אומרים , שהמקום דיו בשביל שני מיליונים . ואולם הרי לא זאת הבעייה העיקרית , ממשיך ראש הכפר , סוף כל סוף עיקר הדבר הוא שאנו זקוקים לתרבות לאומית , ולצורך זה גדול הוא שטח זה למדי . נקבל אותו , כי הרי אין אנו מחוייבים כלל לדאוג להצלת עם ישראל . מן ההכרח לקחת מה שנותנים לנו . שום קארא גיאורגי לא יבוא ; אפשר יעזור לנו פעם הצאר או האלוהים שבשמיים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help