sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:987

ז ' בוטינסקי : ' אם אין אני לי , מי לי ? ' בימי נציבותו של בגין בא ז'בוטינסקי לביקורו האחרון בפולין והזהיר את העם מפני הצפוי לו ב'רעידת האדמה' הקרובה . הוא בא לעשות לעריכתו של ה'ציון סיים' / כנסיית ציון / הוא 'קונגרס המצוקה' בפולין , וקיים קשרים עם רבי המדינה הפולאנית . המצב המדיני העולמי לא הניח לקיים את הכנסייה הגדולה ,- אלא שהממשלה הפולאנית עמדה לצד ז'בוטינסקי בפעולתו המדינית ואף גילתה נכונות לבוא לעזרה בענייני ההעפלה וההכשרה הצבאית . ברם עמידתו של העם במערכה הלאומית שלו נראתה עלובה ביותר , אחר ניצחונם של ה'בונד'אים הסוציאליסטים שונאי ציון ושותפיהם האדוקים הקנאים בבחירות לעיריות ולקהילות . ז'בוטינסקי ראה בניצחון זה גילוי של רזיגנאציה ושל סכנה גדולה . ז'בוטינסקי בתוך עמו היה בפולין , ונשא אליו את דבר אמונתו — דבר תביעה ועידוד כאחד . הוא קרא את העם לצאת מקיפאון השיגרה ולבקש לעצמו דרך חדשה , שיש עמה תגר וסיכוי . עשרות נאומים נאם בזמן שהותו , ובאחד מנאומיו אמר : ' יש אנשים , אולי גם באולם זה , החולמים על אפשרות אחרת , על מהפיכה סוציאלית . אל תהיו עיוורים ... ההיסטוריה מבקשת דרך מעל לכול ההפיכות הסוציאליות ... הבריות מתנהגים כעת כאילו כבר נגזר דינם . לא ראיתי כזאת לא בהיסטוריה , ואף ברומאנים לא קראתי על כניעה כזאת לגורל . משל למה הדבר דומה ז כאילו הושיבו את האנשים בעגלה , שנים עשר מיליון אנשים משכילים ומנוסים הושיבו בתוך עגלה , ואת העגלה דחפו אל עברי פי תהום . כיצד מתנהגים אנשים אלה ? אחד בוכה , אחד מעשן סיגאריה , אח דים קוראים עיתונים , אחד שר — ולשווא תחפשו איש אחד שיקום , ייטול את המושכות לידיו ויעביר את העגלה משם והלאה . זהו הלך הרוחות . כאילו בא איזה אוייב גדול והרדים את מוחותיהם בכלורופורם . בא אני עכשיו אליכם לערוך ניסיון , את הניסיון האחרון . קורא אני אליכם : שימו קץ למצב זה ! נסו לעצור את העגלה , נסו לקפוץ מתוכה , נסו לשים איזה מיכשול בדרכה . אל תלכו ככבשים אל הזאב . כשהזאב טורף כיבשה אחת , ואחרי כן שתיים , הרי אוחז פחד את האחרות , הן רועדות ורוצות לברוח . ואילו כאן - בית עלמין גדול' . 2106 ז'בוטינסקי ראה את העם היהודי בפולין ללא הנהגה לאומית והגיב ביחס לניצחון ה'בונד . ' בו בנאום אמר : 'רואה אני כאן , שבווארשה התחולל שינוי גדול . בפולין מנצחת מיפלגה , שאין לה שאיפות יציאה , אלא אומרת , שכאן במקום ישיגו הכול , שכאן יחולו שינויים סוציאליים גדולים . ועכשיו שואל אני את איש הזרם הזה : אם אשאירך בחדר , ולפניך שני כפתורים , ואתה בחדר לבדך ; אם תלחץ על כפתור אחד , תיעלם ארץ ישראל כליל , ואם תלחץ על הכפתור האחר - תשגשג ארץ ישראל ותעלה מעלה-מעלה . הגד נא r על איזה כפתור תלחץ ... ! ? מצד אחר , אל נא תשכחו את המציאות . וזו משמעותה של המציאות : אחי הוא אחי , אבל יש הבדל רב בדבר , אם הוא חש בשיניו , או אני בשיני . כשהוא חש בשיניו , הריני מרחם עליו , ואעשה הכול למענו . אתן לו כסף , אבהיל את הרופא . אבל , כשאני סובל בה המציאות ומה שכלול בשם ובסיםמה , בין המתח הנפשי העצום והדלות המחשבתית ... "תל וזי" לא הלהיבתני אף פענז ' ... ( שם , לב—לג . ( ( 2105 'קונגרס המצוקה היהודית' נועד להתקיים בסתיו . 1939 בעניין זה הלכו ז'בוטינסקי ואלטמאן למישרד החוץ הפולאני , כדי לקבל רשות ולהבטיח עזרה רשמית לעריכת הקונגרס בפולין . מישרד החוץ דן בדבר , ותשובתו היתה תשובה של ספק , תוך הסבר שאפילו לא הפרוץ מילחמה , עדיין לא יהא המצב הכללי מתאים לעריכת קונגרס זה . הפולאנים ציפו למילחמה שתבוא ( עדות א . אלטמאן . ( ( 2106 מנאומו בווארשה , מאי , 1939 'נאומים ' ( 1940—1927 ) . 336—335 אותו זמן כבר היתה אירופה כולה , ובייחוד המרכזית , נתונה במערבולת מדינית וצבאית . אחר הסיפוחים הגרמאניים באוסטריה ובצ'כיה עמדה פולין ראשונה בתור למערכה צבאית חדשה . היטלר היה אוייב שלא ניתן לפיוס . משרבו הסכנות והאיומים לשלימות המדינה הפולא נית ואף לעצם קיומה , יצאו גופים שונים בהכרזות על נאמנותם . אף הצ"ח ובית"ר פולין פירסמו ' ) מא מענט ( 1939 . 3 . 29 , ' הכרזה , שעיקרה : 'כולנו כאיש אחד נתייצב להגנת גבולות המדינה הפולאנית ועצמאותה . ' הכרזות אלו היו רק בבחינת איחול ועידוד עצמי , ולא היה בהן כדי השפעה על מישהו . בגיוס הצבאי חייבים היו כל אזרחי פולין ללא הבדל לאום , אלא שאותו זמן כבר היו הקשרים שלהצ"ח ולאצ"ל עם צבא פולין הדוקים למדי , ובו תוכנן המשך ההדרכה של קצונת אצ"ל במיתקני הצבא הפולאני , ובו תוכנן 'איסוף הברזל' למערכה הצבאית בארץ ישראל .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help