sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:976

' מסדה ' 'תספק מדריכים משכילים ' בגלל חוזר אחד שפירסמה הסתדרות 'מסדה' יצא הכעס של בית"ר ונתחדש מייד הוויכוח הפומבי בנושא ' מסדה' בפולין בשנת . 1937 באמצעה של אותה שנה שוב נתחדדו היחסים שבין בית"ר לבין 'מסדה' בפולין . כ'פאטריוט' ותיק של 'מסדה' הציג עצמו ד"ר יוסף שכטמאן , שדרש לתמוך בהסתדרות זו , שיש לה חוג אוהדים טיבעי משלה , ואינה בת תחרות לבית '' ר . שכטמאן הדגיש את חשיבותו של גיוס נוער של בתי ספר תיכוניים - תפקיד שאין בית"ר מסוגלת , לדעתו , למלא , שכן רק מעטים התלמידים הבאים לבית"ר . שכטמאן ראה תפקיד גדול ל'מסדה' בחינוך נוער אינטליגנטי לציונות הממלכתית , ואף לספק מדריכים אידיאולוגיים ורוחניים לבית"ר , שהיא בבחינת מעבדה גדולה לחינוך ציוני המוני . טענות אלו לא היו מקובלות בבית"ר כלל , אלא שקיבלו חיזוק בתוקף ה'הכרה' האירגונית שניתנה ל'מסדה' .- * ° בית"ר קיבלה את דין 'מסדה' הפועלת לה בתוך חוגה ובשביל חוגה , ואילו בית"ר מעולם לא היתה מוכנה לקבל ההנחה , ש'מסדה' תיתן לה מדריכים . הלאומיים — בית"ר , בדית הקנאים , ברית החשמונאים , המכבי הצעיר , הנוער התימני , צופי עקיבא , יבנה ויודפת , התאים הלאומיים — בהחלטה לפרסם כרוז משותף נגד 'הספר הלבן / ונגד המאסרים בקרב הנוער העברי , ובעד מועצה עליונה לאומית ( יולי . ( 1939 ( 2080 'מריבתה נארודובה . 1937 . 4 . 23 ' , ב'מסדה' ראה שכט מאן מקום לחינוך בניהם של אנשי הנזיקצועות החופשיים . ועי' סורין ליווה , שם , . 1937 . 3 . 26 עי' ביחס לעמדותיהם של שכטמאן , ד"ר ודובינםקי , קלארמאן , קרילמאן , שם , . 1937 . 12 . 24 בעניין 'פאטרונאטים' ל'מסדה' נפגשו ד"ר י . שכטמאן , י . הלפרן , ד"ר מ . קהאן , י . קלארמאן , ד"ר ד . מובשוביץ וי . שופמאן , עי 'אונזער וועלט . 1935 . 9 . 30 ' , על הוויכוח בתחילתו עי , 'ספר בית"ר ' , א , 233 וא י . ' חזית הנוער הלאומי ' - מישאלה ייסודה של הצ"ח ניתק , מבחינה פורמאלית , קשרים שהיו לבית"ר עם הסתדרויות נוער אחרות , ועם זאת לא היה הניתוק שלם . הסתדרויות נוער ציוני המשיכו במידה זו או זו במגעים על בסיס רעיוני או על בסיס חברתי מקומי . הבעייה הציונית המדינית היא שדפקה על לבות צעירים עברים נאמנים בכול החוגים באותה חריפות ועוררה בהם אותן דאגות , מעבר למיסגרות אירגוניות . אומנם לא הגיעו התבטאויות של זהות וקירבה אל רשות הרבים , שהרי למיסגרות האירגוניות יש הגיון קיומן שלהן . בימים של ציפייה וחרדה דיבר אייזיק רמבה בהאחדת החזית , וקרא : 'חזית מאוחדת של הנוער הלאומי - צו השעה ' . הוא קרא רק להס הדתיות אחדות בלבד , ולקטנות בלבד , שכן מעטים היו הסיכויים לתגובה נאמנה מצדן של ההסתדרויות הגדולות , המתקיימות על דרך השיגרה תוך כדי קבלת עידודים במתכונת של סרטיפיקאטים לעלייה וכיו"ב . רמבה טען י 'בית"ר , עקיבא , הנוער הציוני ב ' , הפועל המיזרחי המקורי , השרידים של הנוער המדינתי — כל אלה יכולים להוות הכוח הלאומי הגדול שישמור על הציונות ההרצלאית מפני בוגדים מבפנים ויציג את עצמו גם בראש החזית מבחוץ' -. המאורעות בארץ ישראל , הוויכוח החריף בנושא ה הבלגה , המאבק המדיני בכלל ובקשר ל'חלוקה' בפרט , לא עשו לקירוב קרובים רחוקים . בארץ ישראל , אולי פחות משבגולה , ניראו סיכויים נאותים להקמת 'חזית הנוער' . 2079 ( 2078 'מצודה ' , מאי . 1937 ( 2079 היו מגעים ממשיים עם אירגונים עדתיים , ומגעים כולשהם עם 'מכבי' ועם 'הצופים . ' בשנת 1938 נתקרבה קהילת צופי 'מתתיהו' בירושלים לאצ '' ל , עי' ניב , ב , . 220 רק עם הכרזת 'הספר הלבן' ניחן לשתף את האירגונים פרק קי א במעגליהנוער הלאומי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help