sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:964

תוכניות רכש הצליח גלעזר לשכור ( יוני ( 1939 ספינה של 1300 טון להסעת 600 מעפילים , ברמ עם החמרת המצב הבין לאומי אסרה ממשלת צרפת על העברת ספינות , שיירת המעפילים נתבטלה , ואף 600 הלי"ש דמי הקדימה אבדו . ספינה של 2500 טון שביקש לקנות ירמיהו הלפרן בשוודיה לא נמסרה משום איסור ממשלתי . 2053 גלעזר בפאריס ביקש לנסות דרכים חדשות להעפלה , אחר שהישנות נעשו קשות , מסובכות , מוכרות לבלשים הבריטים , ויקרות ביותר לקופתם הדלה של אנשי הפעולה . גלעזר וסטאבסקי נכנסו במשא ומתן עם יווני ממארסייל , הבעלים של ספינות 'פאריטה' 1200 ) טון ) ( העוגנת בצרפת ) ו'נעמי יוליה' ( העוגנת ברומניה . ( אמנם גדולות היו דרישותיו של היווני , וקשים היו התנאים לקבלת ויזות מעבר דרך צרפת , אלא שביחס לדרישות הגיעו לכלל פשרה כולשהי , ואילו ביחס לוויזות הוחלט — אחר ניסיונות נפל של השגת ויזות מעבר על סמך ויזות סופיות לסין או לבוליביה , להביא את המעפילים לצרפת באורח בלתי חוקי . שיירות מעפילים הגיעו לפאריס משווייץ , מהולאנד ומבלגיה , ומפאריס הועברו בחשאי למארסייל . הספינה ' פאריטה' יצאה מנמל סט לייד מארסייל וציפתה למעפילים , שיגיעו אליה בסירות מאחורי האי שאטו דוף . המישטרה שהגיעה למקום איחרה , ואליהו גלעזר יצא מידיה בשלום בתורת עיתונאי זר . 'פאריטה' הפליגה לעבר קונסטאנצה ברומניה , ושם עלו 2 ) ו 939 . 7 . ו ) על הספינה 850 מעפילים . הדוחק בספינה היה גדול , בערך 30 ס"מ רוחב לאיש . סידורי האיכסון היו לפי השיירות : 'הפאריסאים ' , 'הרומנים ' , 'הפולא נים ' . אחר שלושה ימים בים ציפתה הספינה לספינת מיפרש , שתעביר את האנשים אל החוף . ארבעה ימים ציפו והספינה הקטנה לא הגיעה , ובינתיים אזלו מלאי המזון והמיים לשתייה . יומיים נתעכבה הספינה אל מול נמל אלכסנדריתה ועליה הונפו ארבעה דגלים — אות לרעב וצמא , חוסר פחם וחוסר רפואות . מעט אוכל ומיים מתוקים ניקנו בנמל . מאלכסנדריתה פנו לאי רודוס , בתקווה להשיג קשר עם מרכז ההעפלה . המישטרה לא הניחה לספינה לעגון במקום , ותבעה בכוח הנשק להפעיל את המכונות ולהרים את העוגן . מרודוס פנו לאיזמיר , ואף שם לא הניחו לספינה לעגון . סירת מישטרה שבאה לספינה , אחר שהורמו ארבעת הדגלים האיומים והמאיימים , תבעה את היציאה המיידית מן הנמל . המעפילים שמרו על העוגן , ומנעו מן השוטרים ומן המלחים את הרמתו . במשך לילה שלם לא פסקו הצעקות מן הספינה 'אק מק' ( לחם , ( אלא שלא השפיעו כדי להתיר את ביצוע הקנייה של המיצרכים כפי שהובטחה . קבוצת מלחים ירדה בסירה שעליה דגל צהוב , כוונתם היתה להתמסר למישטרה ולחזור לארצותיהם . באיום בנשק הוחזרו המלחים אל הספינה . תוכננה ירידה של עשרים מע פילים בסירה תוך כדי צפירה . בלתי פוסקת של צופר הספינה , שלא יוותרו ויהי מה על קבלת הזדמנות לרכישת מזונות ומים , אלא שהמישטרה באה בהצעה שכול המעפילים יפנו את הסיפון , ואז יסופקו לחם , מים , פירות , שימורים , ופחם לספינה . כמות האוכל היה בה להספיק לעשרה ימים , והפחם — לשמונה . אחר חמישה ימים של נסיעה בזיגזאגים החלה הצי פייה לשתי סירות ההורדה ( שכונו בפי המעפילים : ' לא היה' ו'לא נברא , ( ' ומשבוששו הוחלט לחייב את רב החובל להביא את האנשים הישר לתל אביב . הספינה 'פאריטה' עלתה לפני אשמורת הבוקר ( 1939 . 8 . 22 ) על החול מול מלון 'ריץ' ( עכשיו : 'דן ( ' ונדחקים ובחולים החלו המעפילים לקפוץ אל המים . ( 2053 לזר , 'אף על פי / . 254—253 ' פאריטה' נשמרת בשפת הים של תל אביב ' פאריטה' בשפת הים של תל אביב , 1939

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help