sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:954

הקרקעות ) נפרצו בכוח , תיקי המישרדים ורהיטים נזרקו מבעד לחלונות , והועלו באש ברחוב . אש הו עלתה אף במישרדים . שמונה נפצעו בהתנגשויות עם המישטרה . 034 נ בחיפה נתקהל קהל רב בחצר הטכניון , הועלה על המוקד 'הספר הלבן ' , וסטודנט נאם בפני הקהל והכריז : 'כל הנוער מוכן להקריב כל קורבן שהוא ' . שם הופצו כרוזי אצ"ל . וכך אף בית שלים פרצה הפגנה של מאות צעירים בכיוון מישרדי המושל ברחוב יפו , ברם הוכוונו מצד המישטרה לכיוון הפוך . רוב המפגינים היו מן הנוער הדתי , בני ישיבות . אותו לילה הועלה באש מישרד העלייה בירושלים . בהפגנת המתאה הרשמית למוחרת היום השתתפו הרבנים הראשיים בתל אביב ופני העיר . לייד כיכר מגן דויד הצטרפו להפגנה מאות צעירים , והללו קראו קריאות קיצוניות : 'בוז לאנשי ההבלגה ' , 'בוז לממשלת אנגליה הרמאית ' . הם גברו על מתנגדים , ומעודדים מצד הקהל שעמד על המידרכות הריעו : 'יחי ז'בוטינסקי ' . כרוזים של 'השמאל' ( לכבוד הדגל האדום ) וכרזות בנוסח 'ידידות עם העמים הערביים' נחטפו ונקרעו . יום קודם לפירסום 'הספר הלבן' , 1939 . 5 . 16 ) כ"ז באייר תרצ"ט ) יצא כרוז 'אל כל אנשי האצ"ל ' , שהשעה החמורה מוכיחה , שרק דרך אחת יש לגאולה , היא הדרך שעליה הכריז אצ"ל לפני שנתיים ומעלה , ' שעליה נפלו שלמה בן יוסף ויעקב רז , ושעליה נרדפו אנשי האירגון על ידי הבולשת והמלשינים ' . שכן 'בע רב מילחמה עולמית מחפשת בריטאניה בני ברית , ובמילחמה נחוצים לוחמים ואין תועלת במבליגים . לא ייפלא שביום הבחירה נבחר הצד הערבי הלוחם ולא הצד היהודי המבליג ' . כרוז זה ציין את מיעוט חשיבותם של 'מיפקד כוחות , אסיפות , הפגנות ' , בהכ רעה המדינית . אף 'לא הספר הלבן יכריע את הכף , ופירסומו לא יכרית את תקוות ואת פעולות האירגון ' . בשורתו של הכרוז היתה : 'ויום הקרב האחרון , הגדול והמכריע , הולך וקרב , ועל אנשי האצ"ל להיכון אליו . הוא איננו תלוי בהחלטות הממשלה , אלא ברצון האירגון ובנכונות אנשיו . כי מישטר הפחדנות ביישוב - ימוגר , המלשינות — תוחנק , הבגידה - תגורש , השילטון הזר - יהרס , וספריו הלבנים - אחרי פירסומם יעלו באש , באש שיצית האירגון . כי לא השילטון / הבריטי / הפוסק המכריע , אלא חרב האצ"ל ' . כבר בימים שלפני פירסום 'הספר הלבן' ביקש פינחס חטנברג לקשור קשר עם ראשי אצ"ל , להסביר להם שאף הוא נגד שיטת ההבלגה , אלא שיש להקפיד ביחס לגבולות התגובה , ואף קבע פגישה עם דויד רזיאל , מפקד אצ"ל , ליום . 1939 . 5 . 12 אותה פגישה לא יצאה אל הפועל משום הבדיקות הקפדניות של אנשי המישטרה בדרכים , ונדחתה ליום . 1939 . 5 . 19 רזיאל יצא לחיפה באווירון אזרחי מתל אביב , אלא שהאוויחן נתעכב בלוד , ושם נעצר רזיאל בידי המישטרה , והועבר לבית הסוהר בירושלים . עם מאסרו של דויד רזיאל הועמד חנוך קלעי , חבר המיפקדה , בתורת ' ראש המיפקדה ' . קלעי קיים פגישה עם חטנברג , ובה מסר לו על התוכניות לפגוע במיתקנים ממשלתיים . רוטנברג היתה דעתו נוחה , ואף העביר תרומה מיוחדת לכך . ביום השבתון ( 1939 . 5 . 18 ) ענדו רבים סרט שעליו תמונתו של ז'בוטינסקי והכתובת : 'המולדת קוראת לו ' . כרוזים של אצ"ל הכריזו : 'העם העברי יבחר למות בקומה זקופה מאשר לחיות כשהוא כורע על ברכיו ' . למיסדר בית"ר בבוקר באו מאות בתילבושתם . ד"ר אפריים ואשיץ נאם לפניהם < 'רוב העם עונד את הסרט עם תמונתו של ז'בוטינסקי . מדוע עונד העם את הסרט הזה דווקא היום — ? יען כי הוא , ז'בוטינסקי , ניבא על היום הזה כי יבוא , והעם חייב להודות בצידקתר . בשעות שלאחר הצהריים התגברו סטודנטים על המישטרה בירושלים והפגינו לייד מיש רדי מושל המחוז . הומטרו אבנים על הביניין , והשוטרים והחיילים הגיבו באלות . היו פצועים וניזוקים ( למעלה ממאה , לא הספיק המקום בבתי החולים בעיר לקבלם . ( חיילים המשיכו בהכאת עוברים ושבים , והוכרז עוצר בעיר . סניף הדואר בשכונת גאולה הועלה באש . ההודעה הרשמית דיברה בהפלת שתי סוכות טלפון , בפציעת שוטרים בריטיים , ביריות מצד הקהל . במישרדי הצ"ח ובית"ר במקום נערך חיפוש קפדני והשוטרים חלקו מהלומות ואף ניתצו רהיטים . ז'בוטינסקי שיגר ברכה ל'ירושלים הלוחמת , שבפעו לותיה הראשונות נתגלו עוז רוחה ואומץ לבה של נשמת העם הצעירה לנצח ' . בקשר עם פירסום 'הספר הלבן' ועם הוראות שפורסמו מטעם מוסדות מקומיים שונים , הודיע ועד המורשים של הצ"ח : ' מוסדות ההסתדרות הציונית החדשה בארץ ישראל אינם משתתפים בשום פעולות , שאורגנו על ידי ה ( 2034 ההפגנה היתה יזומה מצד אצ"ל , ונצטרפו אליה אנשי הצורר ופעילי הע"ל , וקהל רב מאוד . חנוך קלעי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help