sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:953

עם 'הספר הלבן' 1939 ' הספר הלבף - 1939 אף על פי שהיה צפוי — נפל במפתיע כמהלומה מוחצת על ראשו של היישוב ועל ראשה של הציונות . בסתר לבם קיוו אישי הסוכנות , שעוד יידחה פירסומו של הספר , שלא יהא חדמשמעי בשלילתו , ושלא יטיל את הגולל על כל התקוות . הממשלה הבריטית ביקשה להזדרז ולהב טיח לעצמה את אהדת הצד הערבי . ב 7 ו 939 . 5 . ו נתפרסם 'הספר על המדיניות , ומייד היו לו הדים מרעישים , למעלה משציפתה הממשלה הבריטית . תמציתו של 'הספר הלבן' : 1939 לא תהא חלוקה של ארץ ישראל ; אין מדיניות בריטאניה שארץ ישראל תהא מדינה יהודית ( וההוכחה : 'הספר הלבן' , ( 1922 ולא שתהא מדינה ערבית ( התביעה הערבית נדחתה כבר בחליפת האיגרות של מק מהון , ( אלא זו , שתקום מדינה פלשתינאית עצמאית בתוך עשר שנים . בתקופת המעבר ישותפו היהודים והערבים במימשל יותר ויותר , ואילו התרחבות הביית הלאומי היהודי מבחינת העלייה תהא מותנית בהסכמתם של הערבים , אלא שתותר מייד עליית 25000 יהודים , והמיכסה לחמש השנים הראשונות תהא בשיעור של 10 , 000 לשנה , אם יניחו התנאים הכלכליים . לאחר חמש השנים , שבהן יעלו 75 , 000 יהודים כאמור , לא תותר עוד עליית יהודים , אלא אם בהסכמתם של הערבים . היהודים יהיו אסורים ברכישת קרקעות מידי ערבים באזורים מסויימים , ובאזורים אחרים - יהיו מוגבלים .- הוועד הלאומי הגיב בהכרזה נמרצת נגד 'מדיניות הבגידה , ' ואילו את הביטוי העיקרי לעמדת היישוב היהודי צריך היה לתת השבתון הכללי ( משעה 2 אחה"צ ועד חצות ) מלווה עוצר מרצון תוך כדי הימנעות מאסיפות ומהפגנות . ברם תחושת העמ היתה חריפה הרבה יותר , משנוכח לדעת שאומנם בא 'הספר הלבף לפסוק סוף להתפתחות היישוב היהודי כגוף טרם מדיני . נראה בעליל שהמיפנה המדיני ימצא לו בהכרח ביטוי הולם רק בהצגת כוח יהודי נגד הכוחות המבקשים לקיים מישטר אנטי ציוני , אלא שלא הס פיק האומץ בלבות מנהיגי הסוכנות . 2033 הנוער הלאומי לא גרס את שיטת השבתון של הוועד הלאומי , את ההפגנה בדרך ההבלגה , שאין איש חייב לתת בה אמון ולהעריכה בתורת התנגדות של ממש . בערי הארץ הקדימו הפגנות הנוער הלאומי את יום השבתון . כבר בערב פירסום 'הספר הלבף ( 1939 . 5 . 17 ) נתקשרה התחלה של הפגנה לקול תרועה לייד קולנוע 'מוגראבי' בתל אביב , שזרמה לאטה לאורך רחוב אלנבי , התקדמה אל מישרדי הסתדרות העובדים הלאומית , ומשם אל בית הכנסת הגדול . לייד מישרדי הע '' ל שמעו המפגינים נאום נגד הממשלה , ולייד בית הכנסת נשבעו בהרמת ידים : 'אם אשכחך ירו שלים תשכח ימיני . ' ההפגנה התקדמה בדרכה , כשדגלי תכלת לבן נישאים בראשה , וכרזות מתנוססות מעליה ( יתירות או מוות ; ' 'תחי מילחמת השיחרור ; ' 'וייצ מאן הבוגד , רד . ( ' ! לייד בית הממשלה בסוף רחוב אלנבי הונף הדגל העברי . מישרדי הממשלה ( רישום ( 2032 עי' כ . סייקס , 'מבאלפור עד בווין / . 185 ( 2033 אחר שנים הודו בכישלון ההבלגה מבחינת המדיניות הציונית : 'נראה היה , שההבלגה היהודית במשך שנות הני סיון של המהומות באה על עונשה , ואילו התוקפנות הערבית נשאה פרי . אי אפשר היה להשתחרר מן הרושם שמעשי אלימות היא השיטה הבדוקה ביותר להבטיח הצלחה מדינית . הלקח השלילי הטביע את חותמו עמוק על הכרתס של הערבים והיהודים כאחד ( תזכיר הסוכנות היהודית לוועדת החקירה האנגלית אמריקאנית , . ( 1946 פרק קח נגד החנק הבריטי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help