sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:924

בית '' רית-ז'בוטינסקאית , והיו תוצאות גאותות למאמציו . עד שנמצא האיש , שיקבל על עצמו את האחריות הרשמית להוצאת הירחון הוצאו שתי חוברות ( הוצאות חד פעמיות ) / 'משמר , ביטוי לנוער הלאומי' ( י '' ג אדר א תרצ '' ח ) רעל המשמר , ביטוי לנוער הלאומי' ( י '' א אדר ב תרצ"ח . ( חוברות אלו על פי תוכנן היו חידוש בשביל הנוער , ומהן יכול ללמוד בשאלות ציונות אקטואלית , חברה ומישטרים , דרך הנוער , וכן ליהנות מפרקי סיפרות וכרוניקות מעניינים . אותו קו היה נקוט אף לגבי הירחון , 'משואות , עיתון הנוער , ' שהחל לצאת לאור בכ' תמוז , ( 1938 . 7 . 19 ) כשחתום תחתיו : 'העורך והמו"ל : ב . טייטלר . ' ירחון זה יצא בקביעות עד לסיוון תרצ"ט , כשטייטלר האחראי ( הוא דוב תמרי ) נאסר ( משום שנמצא חומר נפץ בחדרו בזכתן משה בירושלים . ( חוברת נוספת שהוכנה ונושאה המרכזי 'גבורת ישראל' כבר לא נמסרה לדפוס . תיק המערכת , שנשמר במועדון ברית הסטודנטים 'אל על , ' נתפס באחד החיפושים של המישטרה ואבד . העיתון גופו היה חשוד במה שיש בו , אלא שהיה כשר מבחינת הצנזורה . שלא כ'משמר הירדן' כמעט לא הביא העיתון בשערו תגובות ישירות בנושאים שוליים , אלא מאמרים רחבי יריעה שדיונם מקיף וכו לל , ויותר משהיו מכוונים לוויכוח כלפי השילטונות נועדו לבירור הבעיות הפנימיות בציונות ובעם . העיתון עילה את הנושא הלאומי ועשהו ראוי לבוא בקהל הנוער . הוא דן ב'יסודות הנפש הלאומית' ( פרקי הגות נכבדה משל מ '' א פרלמוטר , ( במהותה של הציונות , בגיבורה ( הרצל , ( בגיבורי המילחמה ( תרומ פלדור , ניל '' י , שלמה בן יוסף , ( במילחמות חירות של עמים וגיבוריהם , בבעיות האיזור ( סקירות מאלפות מאת דויד סיטון , ( ובבעיות המארכסיסם-הקומוניסט -הסוציאליסט שבבירורן עסקו מאמרים ועיונים הרבה מאז החוברת החד פעמית הראשונה . לנושא זה הוקדשה חוברת כפולה מיוחדת ( אייר תרצ"ט ) בקשר ל'חמישים שנה לא' במאי . ' בעיתון נידונו אף בעיות מדיניות עולמית מבחינה יהודית . פרופ' קלוזנר ראה עצמו קרוב לעניין פירסום עיתון זה והשתתף בו במאמרים אחדים . בדברו אל הנוער הלאומי 'היו חזקים' ' ) על המשמר ( ' קרא : 'דעו לכם ... שהדרך שהתייצבתם עליה קשה ומרובת סבל היא . יאמרו לכם : לאומיות היא דבר ריאקציוני . הרי רואים אתם מה שעושים ה"לאומיים '' בנרמאניה ובפולאניה וברומניה . יאמרו לכם : לאומיות היא דבר מסוכן . הרי רואים אתם , אל מה הגיעו מטיפי ה '' לאו מיות" בארצות שונות בכול הנוגע לחירותו של הפרט , לחירותו של המצפון ... יאמרו לכם : הלאומיות היא דבר רע בייחוד בשביל ישראל / הרי ה"לאומיים" ברוב הארצות הם גם שונאי ישראל ... ועוד יאמרו לכם : הלאומיות מתנגדת ליהדות הטהורה . נביאי ישראל נשאו משא על גוי ועל אדם , לא רק על ? שראל . נביאינו וחכמינו חזו את אחרית הימים בתור שלום עולמים ואחוות העמים ... וכול זה נכון . את כל זה אי אפשר להכחיש . ועל כן יהא גורלכם קשה בין חבריכם מתנגדיכם , אחיכם מנדיכם בציוניות ובשאיפה לתחייה . זהו הסבל הכבד , שיוטל עליכם על ידי הודאתכם בלאומיות גמורה ושלימה , שאינה מר כנת ראש להסוציאליזמוס המארכסיסטי וה"אינטר נאציונאל" שלו . אתם תסבלו רדיפות , השפלות . קשה יהא לכם לתפוס מקום בעבודה , בחברה , בתנועה הציונית . אבל כדאי הוא הסבל , כדאים הם הייסורים . כי שני מיני לאומיות הם : הלאומיות של העם החופשי והתקיף , שרוצה לגזול את אפשרות הקיום מן החלש והמשועבד , והלאומיות של החלש והמשו עבד , שרוצה להיות בן חורים וחזק כשאר העמים שעל פני האדמה . ואם הלאומיות הראשונה פגומה וגרועה היא , השנייה היא עצם הצדק והיושר . ' בסופה של קריאתו החמה אל הנוער אמר קלוזנר : 'ובשביל לאומיות כ ז ו כדאי לסבול . כדאי ללקות בייסורים חומריים ורוחניים , ואפילו גופניים , ובלבד שתרגישו ותכירו שבחיזוקה של הלאומיות העברית אתם מצי לים מכלייה את האומה בת אלפי השנים של יצירה וסבל , סבל ויצירה , ונותנים לה קיום מדיני גמור בארצה ההיסטורית הבלתי מ ח ו ל ק ת ... היו חזקים ! היו חזקים באמונתכם בעתידותיה של האומה ובפעולתכם לשם עתידות נשגבים אלה ! . ' ... בדבר המערבת אל הנוער נאמר , שהעיתון 'בא למלא את החסר בעולמנו הסיפרותי וכוונתו להיות עיתון של הנוער ועיתון לנוער במלוא מובנן של מלים אלו . ' והוסבר : 'אין כוונתנו להוציא עיתון מיפלגתי ואף לא עיתון פוליטי , אולם אין פירושו של דבר , שעיתוננו צריך להיות נעדר כל פרצוף והשקפה . עיתוננו עומד על בסיס ההשקפה הציונית הטהורה , העל מיפלגתית והעל מעמדית , וייתן ביטוי חופשי לכול השקפה ודברי ויכוח רציני , ולו גם של המתנגד החריף ביותר , אם רק לא נתכוון להשתמש לרעה בהכנסת האורחים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help