sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:894

שיירות : 'אלי' , 'ג'יפו א' , 'דלפא' אחר 'דראגא' באו ספינות אחרות בפיקודו של שמואל טאגאנסקי : 'אלי' ו'ג'יפו א , ' שיצאו מנמלי רומניה והעלו בדצמבר 1938 לחוף נתניה 734 + 540 מעפילים . 192 ' בו בחודש הועלו עוד 250 מעפילים בו בחוף בספינה 'דלפא , ' שהועמדה בפיקודו של נתן קלפוס . שתי הראשונות העלו את אנשיהן אל החוף באמצעות הספינה הקטנה והמהירה 'ארטמיסיה' ממרחק של יממת נסיעה מן החוף . השיירה של 'דלפא' אורגנה תחילה בידי 'מרומי' בהתחרות לפעולתו של ערי ז'בוטינסקי . עם 'דלפא' יצא במחתרת דויד רזיאל לפגישתו עם ז'בוטינסקי ולביקור במרכזי הפעולה של אצ"ל באירופה . השיירה של 'ג'יפו א' אורגנה בידי ערי ז'בוטינסקי . מתחילה לא נטה אצ"ל לטפל בה ( מטעמי חשבונות בלתי מבוררים , ( אלא שלבסוף יצאה בפקודתו . בדרך נשדד חבו של מאגר האוכל , וערי ז'בוטינסקי דאג לחידושו . רוב מעפיליה בא מצ'יכוסלובאקיה . אחר סיפוח אוסטריה לגרמאניה נתרבו בצ'יכוסלו באקיה פליטים יהודים שהגיעו חסרי כל וציפו לעזרה ומהם אף קיוו להמשך נדודים , בדרך לארץ ישראל . מלאחר הסכם מינכן ( 1938 . 9 . 29 ) נעשה מצבם של הפליטים בצ'יכוסלובאקיה קשה יותר . חשודים כגייס חמישי נתפסו רבים והוחזרו אל מעבר לגבול לסכנת חייהם . לישכת העלייה בפראג היתה פעילה , ושיתפה פעולה עם הלישכה בברנו - באיזור שבו נתרכזו בייחוד הפליטים שהגיעו לצ'יכוסלובאקיה מגרמאניה ומאוסטריה . לישכת העלייה בעיר ברנו נעשתה חשובה מכוח יוזמתו של הצה '' רי הרמאן פלש ( מווינה ודאנ ציג , ( איש עסקים , שנתן דעתו וזמנו על אירגונה של עלייה ב . ' בתפקידו זה , שהוכר מטעם הנציבות פרידנזאן , הילל צור , יעקב קליין , אברהם רובין , חיים רימשון , שמעון שיפוני , משפחת שפיגל , אליהו תמרקין . ( 1921 מלאחר הסיפוח של אוסטריה ועד לפברואר 1939 יצאו בחמש שיירות 1783 מעפילינו ( בכללם 600 לערך בית"רים . ( הלך לפניו , וברכת ראש בית '' ר וראשי ההעפלה ליוותה אותו . אף 'דראגה ב' התנהלה לפי השיטה של 'דראגה א / הגיעה עד למרחק יממה מחוף הארץ , ומשם הועברו אנשיה בשיירות ל'ארטמיסיה' הקטנה ממנה , ומסוגלת לקלוט מאכסימום 200 איש . 'דראגה ב' הורידה את אנשיה בחוף נתניה ( דצמבר . ( 1938 בהורדות אלו השתתפו עשרות מחברי אצ"ל , שאורגנו לתצפית , למישמר , ולעצם ההורדה מן הסירות , וכן לקבלה בחוף ולפיזור האנשים . 1920 הגירעון הכספי שהכביד על המיפעל סיכן את ביצוע ההפלגה של שיירה זו , אלא שערי דבוטינסקי היה מוכן לקבל על עצמו אישית את האחריות לביצועה , ונתחייב בתשלום סכום 210 ) לא"י ) לאצ"ל , ושוב נתחייבו בירורים מרובים בקשר לבך . בשיירה זו הגיעו 52 מעפילים מפראג , לפי יוזמת ערי ז'בוטינסקי בעזרתו של ד '' ר וילי פרל . ( 1920 טי' נזיז , דר'ח 'שווארץ' הנ"ל . בראש הפעולה האחראית והמורכבת בנתניה עמדו משה חסון , דוב רובינשטיין ויעקב צ'ינסקי . חוליה רפואית פעלה בראשות ד '' ר דויטש ודיר בקמן . המעפילים הובאו אל קולנוע 'אסתר' ( בבעלות אייזיק גרינשטיין , ( ושם קיבלו ארוחתם הראשונה ( בניצוחו של בנימין שווארצמאן . ( משם הובלו באוטובוסים של 'אגד' אל פלוגות בית"ר ומקומות יישוב שונים . בשעת צורך הוסתרו אנשים למשך יום אחד בבתי האריזה שבפרדסי הסביבה . בפעולת ההתנדבות השתתפו כמאה אנשים , בכול ליל הורדה — כשישים . מקצתם נזכרו בספרו של ח . לזר : יעקב בלאו שטיין , יוסף וייסליב , לפטה , ברוך מאלאבסקי , חיים מגורי כהן , גב' נוביק , יצחק פוקס , משפחת ד '' ר פרבר , אסתר תביעה מד"ר פרל להוציא שיירה מווינה תוך יומיים כדי למנוט סכנת נפשות ( מ"ז , ג ( 2 / 11 / 4 / 4

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help