sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:889

שיירה שחזרה מן הגבול - הקשיים מתרבים בצמידות לשיירת המעפילים שיצאה בספינה ' דראגה א' הוכנה שיירה נוספת של מעפילים , והיתה הכוונה לקיימה בסמיכות זמן . ברם אירגונה של ההעפלה נעשה קשה משבוע לשבוע . הלחץ הבריטי על הממשלות החל נותן אותותיו , והקונסולים השונים החלו מונעים מלתת ויזות מעבר דרך ארצותיהם , ואילו הקונסול היוגוסלאבי ביטל על פי פקודה מפורשת שקיבל מבלגראד את הוויזות שכבר נתן . הקונסולים היווניים , וכן האיטאלקיים , סירבו לתת ויזות חדשות . תוכניות הפלגה קרובות לביצוע נידהו לזמן בלתי ידוע . השיירה הצמודה שהוכנה ( השיירה השישית ) באו עליה תלאות . משום מלשינות לא יכלה ספינת הנוסעים שהוזמנה להפליג מן הנמל , ובמקומה הוצעה ספינת מיטען . מרדכי כץ , יצחק רוזן ווילי פרל טרחו רבות בהפלגה זו . משום עיכוב הספינה טילפנו לווינה לעכב את יציאת המעפילים , אלא שהמארגן שם ( ק , ( . שראה עצמו מחוייב כלפי שילטונות הנאצים , החליט על יציאה לדרך , מפחד מאסר . השיירה נתעכבה בגבול אוסטריה-יוגוסלאביה-איטאליה , משום שלילת הווי זות היווניות , והועברה למחנה ארנולדשטיין , למרגלות הרי האלפים . שם ישבה כשבועיים . כל המאמצים לקבל ויזות מעבר דרך י וון עלו בתוהו , ולא היתה ברירה אלא להחזיר את השיירה הגדולה - 750 ) ולפי גירסה אחרת : ( 870 לווינה . כישלון שיירה זו הביא דאגה רבה בלבם של החוזרים , ובלבם של מועמדים אחרים להעפלה . הניסיונות להציל את השיירה עלו בכספים מרובים ביחס , ומשום קשיים כספיים נסתבכו החשבונות התחייבו בירורים בין השותפים למיפעל . אף הוצאות השיירה הקודמת ' ) דראגה א ( ' עלו בהרבה על תקציבן המשוער . 1 " 4 לסוף 1938 הוגברו המאמצים להבטיח את המשכה של ההעפלה , ובייחוד מאוסטריה שנתנאצה , וביתר ייחוד - העפלתם של המעוכבים שהוחזרו לווינה . מטעם שילטון בית"ר טיפלו בדבר n 1 p > rrn ד * ר ויל > פרל וד"ר פאול האלר ועמם יצחק בן מנחם ( חזן / בן עמי . ( משנסתתמו אשנבי הקונסוליות שבדרך לארץ ישראל עלתה המחשבה לבקש ויזות מקונסולים של ארצות רחוקות מעבר לאוקיינוס האטלאנטי , וב ייחוד ויזות קולקטיביות , שיש בהן לחסוך טרדות ומניחות אפשרויות של חילופי אנשים . וכן עלתה המחשבה לפסוח על ויזות הטראנסיט באמצעות הוצאת השיירות בדרך ההפלגה לאורך הדאנובה , החוצה ארצות הרבה והשיט בה חופשי לפי שאושר בוועידות בין לאומיות . נמלי רומניה נעשו נמלי היציאה לס פינות הרבה . 1915 בית " ר רומניה , ובראשה יעקב שיבר , מסרה מעכשיו את כל חילה להבטחת שלומם של המעפילים , לסיפוק צרכיהן של שיירות שנתקעו בדדן בלא מזונות . שיבר נסתייע בוועדי קהילות , ובעיקר קהילת גאלאץ , ומכוח התנדבות זו נמנעו סכנות נפש מרבים ונמנע ביטול מיפעל ההעפלה . קשה , ואף אכזרי , היה תפקידם של הממונים על ההעפלה , שלא היה בכוחם לשלוט בתנאי ההעפלה , ואף לא להבטיח את עצם קיומה . קשה היה התפקיד במקומות המוצא , שכן היה מיספר המועמדים גדול פי כמה מן האפשרויות המשוערות לקליטה בשיירות ההעפלה , ואין תימה שמשום כך בלבד נתעוררו פרטים , מהם מחברי בית"ר והצ"ח , ליזום מיפעלי ( 1914 עי' נז , " ז דו"ח שווארץ / ערי ז'בוטינםקי ( 1915 . / יצחק יוזן / בן עמי , / שנטל חלק באירגון שתי ספינות מעפילים על הדאנובה ( נובמבר ( 1938 ירד באחת מהן טד םולינה ברומניה . ה'גיסטאפר החמיר מאוד , וחירשה למפליגים לקחת עמם רק תרמיל גב , פרק קא מתלאות ההעפלה בים מספינות המעפילים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help